Blodigt, tragiskt och skrämmande

En av mina absoluta favoritförfattare är norrmannen Jo Nesbö. Det var när jag köpte boken Rödhake på bokrean för längesedan som jag fastnade för Nesbö. Sedan dess har jag sett fram emot varje ny bok om den karismatiske men komplicerade polismannen Harry Hole. I somras kom den 12:e boken i serien som heter Kniv, och inte heller den gjorde mig besviken. Lika svart, spännande och skrämmande som övriga böcker i serien. Intrigen håller högsta klass och det går inte att lägga i från sig boken förrän den är färdig.

Harry Hole är i sämre form än någonsin när han vaknar upp efter en blöt utekväll. Han minns ingenting - varken vad han gjort eller hur han kommit hem. När han får vetskap om vad som hänt under kvällen sjunker han ännu djupare tills han bestämmer sig för att ta redan på sanningen. Jag är oerhört imponerad av Jo Nesbös förmåga att skapa intriger med den ena mer skrämmande karaktären än den andra. I Kniv tvingas han göra upp med en gammal fiende men inser också att hans i bland tanklösa leverne har fått konsekvenser också för andra i hans omgivning, Så förödande konsekvenser att handlingarna är värda att döda för. När det drabbar de Harry Hole älskar mest blir han skoningslös i sin jakt på hämnd.

Som alltid är det intrigens små detaljer Nesbös skicklighet ligger. Läsaren måste vara alert och koncentrerad från allra första början för att hänga med i svängarna. En van Nesbö-läsare missar inte ett ord. I bland läser jag till och med varje sida två gånger för att orden och det vackra språket ska sjunka in ordentligt. Men framför allt för att boken ska räcka längre. De inledande orden "En trasig klänning vajade från en gren på en murken tall. Den fick den gamle mannen att tänka på en sång från ungdomen, om en klänning på tork." har mig fast från första sidan.

Titel: Kniv
Författare: Jo Nesbö
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019
Betyg: 10 av 10
ISBN: 9789100179076




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson