Pojken i snön

Nyligen skrev jag här i bloggen att jag inte var så imponerad av danska Katrine Engbergs hypade deckare Krokodiljägaren. Jag är desto mer imponerad av norske Samuel Bjørks senaste - Pojken i snön. Det är en bok helt i min smak.

Samuel Björk är en pseudonym för Frode Sander Øien. Jag har läst hans två tidigare deckare om poliserna Holger Munch och Mia Krüger med stor förtjusning. Första heter Det hänger en ängel ensam i skogen och den andra heter Ugglan dödar bara om natten. Riktigt otäcka mord kombinerat med ett djupdykande i det mänskliga psyket är saker som intresserar mig. Det gör också polisarbete med små små detaljer och oväntade vändningar som gör att utredningen går framåt.

Året är 1999 och en bilist ser en blåfrusen pojke med rådjurshorn stående vid vägen. 14 år senare hittas en ung kvinna död i en sjö i närheten. Hon visar sig vara brutalt mördad. Ytterligare ett antal brutala mord sker och på varje mordplats finns en kamera uppsatt med ett speciellt nummer på linsen. Så småningom inser polisen att morden hänger i hop och jakten på en seriemördare inleds. Krüger och Munchs polisarbete är fascinerande och de kompletterar varandra med olika kunskaper och förmågor. Parallellt med mordutredningen går Mia Krüger en inre kamp för att göra upp med sitt tuffa förflutna, bland annat med en tvillingsyster som dog av en överdos. När upplösningen kommer blir den personlig för Mia när hennes privata öde korsas med mordutredningen.

Mia Krüger är en kvinnlig variant av Jo Nesbøs karaktär Harry Hole. Men har ändå tillskrivits egna unika drag som gör henne extremt intressant. Det är skrämmande, spännande och det finns ett driv i boken som hela tiden gör att jag vill läsa mer. Eftersom jag är ett stort fan av Jo Nesbø älskar jag när jag hittar nya författare som går i hans fotspår men ändå har kvar sin säregna stil.

Titel: Pojken i snön
Författare: Samuel Bjørk
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgiven: 2019
ISBN: 9789146234630
Betyg: 9/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson