Slaktaren - Gabriella Ullberg Westin

I bland springer man på deckare som verkar inbjudande och som man bara måste läsa. Gabriella Ullberg Westins debut Ensamfjäril var en sådan. Jag blev nyfiken, läste den och tyckte mycket om den. Sedan dess har hon kommit ut med ytterligare fyra böcker om kriminalpolisen Johan Rokka och hans kollegor på polisen i Hudiksvall. Bland annat den skickliga kriminalteknikern Janna.

Nu har jag läst den fjärde boken som heter Slaktaren och handlar om ett antal bestialiska mord. Det första offret hittas av en slaktare hängande i krokar i taket på slakteriet. Offret visar sig ha blivit utsatt för tortyr. Ytterligare offer hittas brutalt mördade och de visar sig tillhöra samma jaktlag. Men morden visar sig inte alls ha något med jakten att göra utan leder poliserna vidare mot en historia som visar sig handla om girighet och hämnd. Socialt utsatta människor får inte den hjälp de behöver för att människorna med makt ska kunna tjäna sina pengar.

Jag tycker Gabriella Ullberg Westins böcker bara blir bättre och bättre. Efter Ensamfjäril har jag läst Springpojken och Fixaren och att läsa den här typen av böcker innebär att man lär känna personerna. Det känns som man får en relation till karaktärerna. Därför är det viktigt för mig att läsa alla böckerna och göra det i sträck för att inte missa någon detalj. Jag hade svårt för Johan Rokka inledningsvis och visste inte riktigt vad han var för typ av människa. Men ju mer jag läser, desto mer sympatisk och mänsklig blir han. Den femte boken i serien har också kommit och den ska jag ta mig an nu. Den heter Förrädaren - återkommer med en recension om den.

Titel: Slaktaren
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Förlag: Harper Collins Nordic
Utgiven: 2018
ISBN: 9789150931242
Betyg: 7/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson