Det innersta rummet - Jörn Lier Horst

Det tog ett tag innan jag upptäckte norske Jörn Lier Horsts böcker. När jag läste den första boken om polisen William Wisting, som heter Nattmannen, var jag fast och har sedan läst samtliga böcker i serien. Det lågmälda och eftertänksamma språket och den gråa lite dystra miljön karaktäriserar böckerna och gör dem lite annorlunda jämfört med andra böcker i samma genre.

Nu har han släppt två böcker i en ny serie som fortfarande handlar om William Wisting, men nu tar han sig an cold cases. Dessa är ännu bättre än de tidigare mer traditionella deckarna. Jag älskar böcker på temat cold cases. När polisen kört fast och inte kommer längre i utredningen är det någon liten detalj som för det hela framåt och bidrar till lösningen. Jussi Adler Olsens Kvinnan i rummet är en favorit på temat men nu konkurrerar Jörn Lier Horst på allvar om den positionen med både Katharinakoden som kom för ett år sedan och nu Det innersta rummet.

I det innersta rummet dör den tidigare ministern Bernard Clausen. I hans hus hittas 80 miljoner kronor i kontanter. För att inte få uppmärksamhet kring fyndet vänder sig riksåklagaren till William Wisting. Han uppmanas sätta i hop en hemlig utredningsgrupp som ska undersöka var pengarna kommer i från. Han tar in flera duktiga poliser i gruppen men också sin dotter Line som är journalist och kan göra efterforskningar på ett annat sätt än polisen. Jobbet utförs inte i polishuset utan hemma i William Wistings källare. De har knappt hunnit börja arbeta innan Bernard Clausens stuga brinner ner till grunden. Det är uppenbart att någon vill dölja någonting. Men vad?

Sakta med säkert tar de utredningen framåt och efterforskningarna leder dels till ett stort värdetransportrån på Gardermoen några år tidigare. Men också till ett försvinnande i samma veva som aldrig blev uppklarat. Simon Meier försvann under en fisketur och hittades aldrig. Dessa båda händelser visar sig hänga samman med Bernard Clausen och pengarna. Wisting och hans kollegor och inte minst Line hittar samband och bevis som ingen annan tidigare hittat och reder till slut ut vad som egentligen hände.

Det märks att Jörn Lier Horst tidigare varit utredare vid polisen i Larvik. Han beskriver polisarbetet mycket initierat och därför blir det trovärdigt. Undertonen i boken är kuslig och är något som även det lågmälda och eftertänksamma språket bidrar till. Jag kan inte slappna av och sluta läsa innan jag vet vad som hänt. Det var exakt samma känsla med Katharinakoden som jag läste tidigare i år. Jörn Lier Horst fångar mig från första sidan och släpper mig inte förrän boken är klar.

Titel: Det innersta rummet
Författare: Jörn Lier Horst
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgiven: 2019
ISBN: 9789146234333
Betyg; 9/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson