Flicka A - Abigail Dean

Att läsa om hur barn far illa är alltid tufft. Även om det är en fiktiv historia. Det finns många exempel från verkliga livet som är riktigt obehagliga - vem minns inte historien om Josef Fritzl i Österrike och hur han höll sin dotter fängslad i källaren och utnyttjade henne skoningslöst. 

Flicka A av Abigail Dean är en historia på samma tema. Den handlar om den framgångsrika advokaten Lex Gracie i New York. Hon gör allt för att glömma sin barndom och familjens skräckhus i England där hon och syskonen växte upp. De låstes in och kedjades fast i sina sängar av sin pappa i någon slags strikt kristen anda. Mamman var precis lika kuvad och gjorde ingenting för att hjälpa sina barn. Lex vill heller inte påminnas om den identitet - Flicka A - som hon fick i samband med att hon rymde och befriade sina syskon.

Men i samband med att hennes mamma dör i fängelset kommer minnena tillbaka till henne och hon tvingas göra upp med sitt förflutna. Målet är att återvända till skräckhuset där hon hölls inlåst - men först måste hon återförenas med sina syskon och möta historier och minnen från den skräckfyllda barndom de har gemensamt och som hon gjort allt för att glömma.

Som sagt - att läsa om barn som far illa och behandlas illa av de som de borde kunna lita på allra mest är alltid lika jobbigt. Abigail Deans historia Flicka A är oerhört gripande och starkt. Jag har lite svårt att ta mig in i berättelsen så att den griper tag - det blir först efter ett tag - när karaktärerna blir levande för mig och jag förstår deras roller som det blir spännande. Då blir det också tydligt hur olika barn påverkas av situationen och hur olika man ser både på sig själv och sina syskon. 

Dean berättar ur syskonens olika perspektiv - Flicka A, Flicka B, Pojke A och Pojke B osv som är de beteckningar myndigheterna använde sig av när de beskrev barnen. Dean får också in namn och känslor i berättelsen som handlar både om svek, kärlek och sorg men också om hopp och att det faktiskt går att göra något bra av livet trots det man varit med om. En välskriven och skrämmande psykologisk thriller - lite kliniskt berättad men den växer och blir bättre och bättre.

Titel: Flicka A
Författare: Abigail Dean
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2021
ISBN: 9789137156040
Betyg: 6/10

Kommentarer

  1. Jag heter Aliene Janice, från Förenta staterna,
    Jag är frånskild med en son och min son heter Felix, han är 12 år gammal nu, jag hade en dålig upplevelse i mitt förflutna Förhållande, det är en väldigt lång historia men jag kommer att göra det kort för dig att förstå att vi ibland måste fatta ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
    Min fru skildes från mig för att gifta mig med en annan man som bodde i samma stad. Jag bad henne om ursäkt och jag bad henne att återvända till mig och till vår son, hon vägrade att komma tillbaka till mig. ,
    för några dagar sedan läste jag en artikel på relationsbloggen publicerad av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsrelationsupplevelse på en blogg och hon skrev ut e-postadressen till Dr. Oduduwa Love Spell Caster som kan återställa bruten kärleksäktenskap och få tillbaka tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
    Jag trodde aldrig på magi, förrän min son sa att jag hellre skulle prova att få sin mamma hemma.
    Jag skickar ett e-postmeddelande till den e-postadress som anges på bloggen för att kontakta Dr. Oduduwa kärleksstav. Jag förklarade för honom allt som händer mellan mig och min före detta fru.
    Jag fick ett svarsmeddelande om att han kan hjälpa mig att få henne tillbaka hem för att älska och lita på mig som mer än någonsin tidigare, jag försökte det och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Oduduwa kärleksstav. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min före detta fru Laura, bad hon om ursäkt för mig, Laura gick tillbaka hem, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att hon lämnat honom så länge.
    det fungerar som magi verkligen för det är så fantastiskt hur kärleksstav fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
    Jag rekommenderade starkt alla som läser detta vittnesbörd och som genomgår förhållandeproblem att söka hjälp för att återställa sann kärlek och förtroende till kärleksförhållande. oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
    det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här fantastiska mannen Dr. Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    SvaraRadera
  3. Jag är en 32-årig kvinna som bor med min mamma och farbrors familj i Lund-Sverige. Jo, jag föddes ensam och kände aldrig mina föräldrar när jag föddes och jag vill träffa en man som kommer att behandla mig som sin drottning eftersom jag också kommer att behandla honom som min kung i framtiden när vi är gifta med varandra förresten enda. Jag är också ett ärligt hjärta som letar efter en stabil relation. Jag förstår att det är viktigt att lägga varaktiga grunder för ett varaktigt förhållande. Jag är en aktiv person som tycker bäst om att cykla och springa. Jag tror att det är viktigt att hålla sig i form. Jag är inte intresserad av spel eller drama. Jag tycker om god mat och jag letar alltid efter någon att dela uppskattningen av god mat och gott vin. Jag är öppen för att prova på olika aktiviteter och klarar av utmaningen. Jag letar efter någon som tror att en äkta intim partner ser ut efter den andra och vice versa när de navigerar i livet tillsammans, jag har läst kommentarsektionen på blogginlägg online om hur Dr.Oduduwa har hjälpt så många människor att lansera kärleksförtrollningar för att hitta sanna älska och gifter dig omedelbart, jag har aldrig trott på magisk kärleksförtrollning tidigare i mitt liv, på grund av arten av min vilja att hitta en man att älska, gav jag det ett försök och så överraskande efter att jag tagit kontakt kommunicera med Dr.oduduwa via hans personliga e-postmeddelande (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Jag fick ett svar från honom och han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig att starta en kärleksförtrollning som kommer att få rika snygga män att attraheras av mig. Jag följde noga alla hans instruktioner och han berättade för mig vad som skulle göras. Jag gör allt han ber mig att göra och bara några timmar efter att kärleksförtrollningen lanserades började jag träffa riktigt bra män som letade efter en äkta kärleksrelation med mig. för några dagar sedan var jag förlovad och den här månaden slutar jag att gifta mig. Jag tackar Dr.oduduwa för att han hjälpte mig med kärleksförtrollningar att hitta sann kärlek idag. Jag rekommenderar starkt Oduduwa till alla som vill hitta sann kärlek och gifta sig så snart som möjligt. denna kärleksförtrollningsmagi fungerar riktigt bra och snabbt. kontakta oduduwa idag via hans whatsapp-nummer: +2349129715420

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson