Ljuvlig historia om döden och att vara sig själv

I bland läser jag ungdomsböcker med lokal anknytning och skriver en recension. Den här gången har jag läst Välj mig av Christina Lindström från Uddevalla. Hon är en mycket produktiv författare av barn- och ungdomslitteratur och väjer inte för tuffa ämnen. Den här gången är det döden som hamnar i fokus, men som vanligt handlar det också om vänskap, förälskelse och ungdomlig osäkerhet och är skrivet på ett oerhört vackert språk.

Boken handlar om Silje som går på högstadiet. Efter sommarlovet är situationen helt annorlunda för henne eftersom hennes pappa har dött. Ryktet går att han har tagit livet av sig. Alla pratar om och tittar på Silje som inte riktigt vet hur hon ska hantera sin nya livssituation. När hon träffar Alvin förvandlas allt till de bättre. Läs hela recensionen HÄR!

Vad jag inte visste när jag läste boken var att Christina Lindström själv just nu går en kamp mot en hjärntumör. Det är hon väldigt öppen med på sitt Instagramkonto. Jag håller tummarna för att Christina tillfrisknar och att vi får läsa mycket mer av henne i framtiden.

Titel: Välj mig
Författare: Christina Lindström
Förlag: B Wahlströms förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789132210471



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson