Mörkret gav vika - Christer Olsson

Allt fler mår psykiskt dåligt och användandet av antidepressiva mediciner bara ökar. I takt med denna trend kommer också den ena självhjälpsboken efter den andra om att ta sig ur sin sjukdom och må bättre. Psykiatrikern Anders Hansen är en av de mer framgångsrika författarna i ämnet. Han skriver bästsäljande böcker, hade Sommarprat och nu en TV-serie om att psykisk och fysisk hälsa hör i hop. I korta drag är hans budskap att motion, träning och umgänge med vänner gör att en människa mår bättre psykiskt. Samma budskap ger Psykologen Christer Olsson i sin bok Mörkret gav vika men på ett helt annat sätt. Han berättar ur patientens perspektiv om hur han mår, känslor och vad som hjälpt honom att komma tillbaka i livet. Bland annat den djupt kristna tron.

I somras fick jag själv känna på hur det är att gå in i väggen. Oro, ångest, panikångest och sömnsvårigheter var några av de sympton jag drabbades av. Det är är ett tillstånd jag inte önskar min värsta ovän, men efter att ha tagit tag i mina problem på olika sätt mår jag nu mycket bättre. Därför tillhör jag den perfekta målgruppen för att läsa den här typen av böcker. Därför tar jag mig an Christer Olssons bok Mörkret gav vika med stor nyfikenhet och intresse.

Psykologen Christer Olsson från Ljungskile var en populär föreläsare om mobbning och reste land och rike runt och pratade med elever, lärare och föräldrar när sjukdomen slog till. Under tio års tid levde han med en djup depression där inga antidepressiva medicinen hjälpte. Han behandlades bland annat med tunga mediciner, elchockbehandlingar men ingenting hjälpte. I boken berättar han att det går att ta sig tillbaka till livet trots det djupaste mörker. Läs hela min recension HÄR!

Titel: Mörkret gav vika
Författare: Christer Olsson
Förlag: Semnos förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188771506


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson