Skytten - Jonas Moström

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag blivit väldigt förtjust i Gabriella Ullberg Westins böcker om polisen Johan Rokka. Lite samma känsla har jag när det gäller Jonas Moströms böcker om polisen Johan Axberg och psykiatrikern Nathalie Svensson. De båda känns nästan som gamla bekanta. Nu har jag läst den sjätte boken i serien som heter Skytten och det är inte en av de bättre. Spännande, driven intrig och samtidigt lättläst. Ändå är det lite trögt med karaktärerna där jag tycker att Moström kört fast.

Efter ett restaurangbesök i Uppsala blir Johan och Nathalie vittnen till hur transplantationskirurgen Isabella Falk skjuts ner på trappan utanför sin arbetsplats. Det är upprinnelsen till ett komplicerat fall som de båda blir indragna i. Uppsalapolisen ber om hjälp när de inser att en av Nathalies farligaste patienter har hotat Isabella Falk. I takt med att utredningen går framåt inser både Johan och Nathalie att Isabellas yrkes- och privatliv varit komplicerat och det kan finnas många personer med motiv att döda henne. Finns lösningen i hennes röriga privatliv eller är det i hennes yrkesliv som också är en blandning av legal och illegal verksamhet? Svek, hämnd, kärlek och sorg i en lättsmält blandning.

Det är svårt att skriva flera böcker om samma karaktärer där man måste utveckla dessa. Jag tycker många författare hamnar i problematiken att böckerna blir alltför lika. Mari Jungstedt har hamnat där med kommissarie Anders Knutas. Camilla Läckberg hamnade där med Erica och Patrik i Fjällbacka. Lite så är det med Moström också. Dessutom tycker jag inte om hur Nathalies karaktär har utvecklats. Hon framställs menlös och osäker i privatlivet både gentemot Johan men också mot sin mamma som ligger för döden och väntar på en ny lever. I stället är det Johan som tillåts ta över och diktera villkoren för hans och Nathalies relation. Det är en sak som Moström kan utveckla i kommande böcker för att det inte ska bli tråkigt. Jag vill överraskas och det gör jag inte riktigt i den här boken.

Titel: Skytten
Författare: Jonas Moström
Förlag: Lind & co
Utgiven: 2019
ISBN: 9789178614509
Betyg: 5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson