Nu jävlar är det min tur - Senada Amors Lauronen

Nu jävlar är det min tur är titeln på Senada Amors Lauronens debutroman. En talande titel med tanke på att hon bestämde sig för att bli författare när hon blev stor. Nu är hon stor och har också mycket riktigt kommit ut med en bok. Imponerande och starkt jobbat.

Senada Amors Lauronen började sitt nya liv i Sverige just i Bohuslän. Hon är född i Bosnien. På 90-talet kom hon till Sverige som flykting. Då hamnade hon på Orust där hon bott och pluggat. Senare flyttade hon till Uddevalla innan hon hamnade i Göteborg där hon bor nu. Hennes debutroman är i genren humoristisk feelgood, med helt osannolika vändningar.

Nu är det inte Senada själv som titeln syftar på utan bokens huvudperson som heter Elsa Beskow. Om det är en blinkning till sagoförfattaren Elsa Beskov, som bland annat skrev böckerna om Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin och min favorit Hattstugan, låter jag vara osagt. Men att det är mycket i Nu jävlar är det min tur som påminner om en saga råder det inga tvivel om. Min teori är att Senada Amors Lauronen medvetet valt det namnet för att kunna sväva ut och berätta en riktigt osannolik historia med mycket humor. I recensionsexemplaret har hon också skrivit en liten hälsning inledningsvis. Där citerar hon Oscar Wilde som sagt att "livet är alldeles för allvarligt för att man ska kunna tala allvar om det". Sedan uppmanar Senada Amors Lauronen oss att läsa mer feelgood. Så då är det väl bara att ta sig an hennes bok.

Senada Amors Lauronen har skrivit en rolig liten pärla, det råder det ingen tvekan om. Tvära kast, humoristiskt språk, färgstarka karaktärer men lite för många ord. Boken hade vunnit på att kortas ner något. Då hade språket blivit rappare och jag hade också önskat en något mindre spretig handling. Det blir lite för många tvära kast även om jag skrattar gott åt vissa karaktärsbeskrivningar och händelser. Att Elsa Beskov är en speciell kvinna är uppenbart och kanske har hon lite av författarinnan i sig - vad vet jag? Nu jävlar var det helt klart båda tvås tur!

Läs hela recensionen HÄR!

Titel: Nu jävlar är det min tur
Författare: Senada Amors Lauronen
Förlag: Visto förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789178850389

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson