Köttets tid - en fascinerande samtidsskildring

Nu har vi träffats i Bokkvartetten igen - den bokcirkel som jag varit med längst i. Den här gången läste vi Köttets tid av Lina Wolff och även den här gången var vi väldigt oense om vad vi tyckte om boken. Det är alltid då som diskussionerna blir som bäst. Lina Wolff fick ju Augustpriset för sin roman De polyglotta älskarna (polyglott=flerspråkig) men den boken har jag inte läst. Men kan inte förneka att jag därför var extra nyfiken på Köttets tid.

Kluven, udda, djup och lååång är några av de omdömen som kom upp om boken. Själv stod jag för omdömet djup då jag tycker att den egentligen tar upp ett väldigt populärt och ytligt samtida fenom - dokusåpa - men att sättet just den här dokusåpan framställs på är så långt i från Paradise Hotel och Bachelor man kan komma. Att prata om djup och själ samtidigt som vi lever ett mer ytligt liv än någonsin, bland annat via sociala medier är väldigt vågat. Det är en utmaning att läsa boken.

En svensk skribent, som vi sent omsider får veta heter Bennedith, åker till Madrid för att få inspiration till ett nytt projekt. I en bar möter hon en man som säger sig vara förföljd av skaparna till den mycket suspekta nätshowen Köttets tid. Hon får en impuls och låter honom bo hos sig och då berättar han sin historia för henne. Han säger sig ha misshandlat sin fru länge och nu vill dessa människor åt hans hjärta  Det blir mycket våld, blod och andra kroppsvätskor. Hon får också en impuls att tacka ja till att ta hand om en Alzheimersjuk äldre man för att tjäna lite extra pengar. Något som också får följder för hennes liv i Madrid. Så småningom dyker en manshatande nunna med anknytning till Köttets tid upp och hon blir huvudperson i bokens andra del. Hon berättar om sin lantliga uppväxt som omfattade mycket slakt av djur, vad hon tycker är rätt och fel och om hennes mammas moraliska dilemma när det gäller Köttets tid.

Lina Wolff är skicklig på att berätta och har ett fantastiskt språk. Handlingen däremot är oerhört grotesk och i bland rent äcklig. Min kompis Jenny använde ordet kluven i sitt omdöme. (Läs hennes recension HÄR!)  Jag är beredd att hålla med. Samtidigt som författaren är enormt skicklig och boken grymt intelligent blir jag upprörd när jag läser den och nån underhållning är det definitivt inte, som min kompis Mia sa. Men Wolff berättar om ett samtida genomen ur ett annorlunda perspektiv. Jag är glad att jag läste boken.

Titel: Köttets tid
Författare: Lina Wolff
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789100180232
Betyg: 6/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson