Lite julstämning behövs i gråa november

Tyvärr blev det inget Bok och vin tillsammans med mina vänner för att diskutera Felicia Welanders bok Dan före dan. Alltid lika trist att missa dessa fantastiska tillställningar som min goda vän Jenny Magnusson som driver bloggen bokmalen.nu anordnar. Men den här gången kom jobbet emellan för min del.

Jag får väl diskutera boken lite med mig själv då och tycker att det var en enkel och småtrevlig historia som gick fort att läsa. Lite för trivial och ytlig för min del men ändå trevligt att läsa den här typen av böcker mitt i allt elände. Lite jul är väl heller aldrig fel nu när vi svenskar tycks vilja börja fira jul allt tidigare. Kanske inte så konstigt när det är gråare än grått ute just nu och knappt blir ljust alls på dagarna.

Boken handlar om Sigrid som är på väg hem för att överraska sin familj lagom till jul. Hon har varit på en längre utlandsvistelse och sagt till familjen att hon inte kommer hem alls. Men det är inte sant visar det sig. Sigrid har nämligen en överraskning till sin familj och det är att hon kommer hem ändå. Hon ser fram emot en traditionell jul i familjens stuga i Hälsingland. Men när hon kommer hem visar det sig att familjen har andra planer för julen. En katastrof för Sigrid som är helt besatt av julen och vill att allt ska vara som det alltid har varit.

I stället får hon ge sig ut och leta efter någon att fira jul tillsammans med i stugan. Hon testar datingsajter och får där kontakt med ett antal olika killar som hon dejtar för att bedöma om de håller måttet för att fira jul med henne eller inte. Det är inte så lätt ska det visa sig. Besöket i stugan för att förbereda julen håller dessutom på att sluta med en katastrof. Där får hon kontakt med grannen Ulla som visar sig vara en helt annan person än den Sigrid trott hon var. Julen närmar sig allt mer och den stora frågan är - ska Sigrid hitta någon att fira med eller inte?

Boken är lättsam och smågullig men inte särskilt rolig. Ganska långt från min humor. Sigrids faiblesse för julen blir alldeles för seriös och faktiskt lite påfrestande. Lite självironi hade varit befriande. Sigrid blir ju faktiskt på riktigt ledsen över att folk inte ser lika allvarligt på julen som hon gör. Stackars dessa killar som inte blir bedömda utifrån sin personlighet utan för om det är tillräckligt bra på att fira jul. Befriande ändå med grannen Ulla som ändå visar någon slags sårbarhet och mänsklighet mitt i allt det juliga. Själv hade jag aldrig velat fira jul med Sigrid.

Titel: Dan före dan
Författare: Felicia Welander
Förlag: Lavender Lit
Utgiven: 2019
ISBN: 9789187879593
Betyg: 3/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson