Rörbäcksboken - en hel del igenkänning

I veckan har jag skrivit om Rörbäcksboken - en bok om torp, gårdar och människor i Rörbäck väster om Uddevalla. För min egen del handlar det om stor igenkänningsfaktor eftersom jag tillbringat mina barndoms somrar i trakten. Det är svårt att recensera en sådan här bok med tanke på all fakta som finns i den. Men helt klart var det roligt att läsa om många människor man känner igen som profiler i bygden.

Dessutom har min egen far, Per-Olof Andreasson, medverkat i boken med ett stycke om sommargästerna som gjorde sitt intåg på området Lingäll i slutet av 60-talet. Det var då mina föräldrar köpte tomt och så småningom en sommarstuga som blev vårt sommarboende i omkring 50 år innan det såldes förra sommaren. Jag själv finns faktiskt med på en bild i boken från midsommarfirandet som har varit tradition i så många år.

Jag har pratat med Bengt-Göran Ask som är en av de som ligger bakom boken tillsammans med Rörbäcksgruppen. Läs hela min text om Rörbäcksboken HÄR!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson