Den som haver barnen kär - Viktoria Höglund

Det finns inte mycket som är jobbigare att läsa om än när små barn försvinner eller ännu värre, dödas. Jag minns Odjuret av Roslund och Hellström som inleds med att två barn hittas döda. Första instinkten är att sluta läsa, men jag är glad att jag tog mig igenom den boken. 

Viktoria Höglund debuterar med en bok på det temat. Boken heter Den som haver barnen kär och har blivit väldigt hyllad. Jag fick äran att träffa Viktoria när min vän Jenny Magnusson arrangerade sitt event Bok och vin i veckan. det var intressant att diskutera boken med henne och höra om hu boken växt fram och om de efterföljare som är planerade i serien om psykologen Malin Dahl.

I Den som haver barnen kär försvinner tvåårige Simon från Kullens förskola. Trots eftersökningar återfinns han inte. Personalen och anhöriga är förtvivlade. Psykologen Malin Dahl kallas in för att hålla krissamtal och stötta personalen på förskolan. Hon engagerar sig väldigt mycket i ärendet och ännu mer blir det när ytterligare ett barn försvinner. Jakten på barnen kommer mycket att handla om föräldraskap, barnlängtan, relationer och hur de påverkar oss.

Det märks att Viktoria Höglund själv har pluggat och är intresserad av psykologi. Hon bygger skickligt upp spänningen successivt genom hela boken fram till det dramatiska slutet. Jag tycker handlingen blir trovärdig och det är lätt att sätta sig in i den maktlöshet föräldrarna känner när deras barn försvinner. Det är också en trovärdig beskrivning av gärningsmännen och vad som driver dessa. Ja just det, det kanske är fler än en alltså. En lite annorlunda men riktigt bra spänningsroman och jags er fram emot fler böcker av Viktoria Höglund.

Titel: Den som haver barnen kär
Författare: Viktoria Höglund
Förlag: Southside stories
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188725417
Betyg: 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson