Rädda mig från farliga män - SA Lelchuk

Att diskutera böcker med mina vänner i Bokkvartetten är en riktig vardagslyx. Den här gången var det den omskrivna spänningsromanen Rädda mig från farliga män av SA Leichuk som skulle diskuteras. En bok som var nominerad till årets bästa översatta kriminalroman 2019 av Svenska deckarakademin. En kategori som vanns av Jane Harpers En förlorad man som jag tidigare recenserat i den här bloggen.

Rädda mig från farliga män handlar om Nikki Griffin. På dagarna driver hon en bokhandel och på nätterna är hon ute och söker upp män som misshandlar kvinnor. Hon får i uppdrag att utreda Karen Li som är anställd på ett stort techföretag i Silicon valley. Karen Li misstänks ha sålt företagshemligheter men när hon träffar Nikki berättar hon att hon är förföljd av farliga män. Men innan hon hinner berätta vad hon vet hittas hon mördad. Något som gör tillvaron betydligt mer farlig även för Nikki Griffin. 

Vi tyckte alla om boken men var överens om att det som står i baksidestexten inte riktigt stämmer överens med innehållet. Det faktum att Nikki Griffin driver en bokhandel hade gjort oss bokälskare nyfikna så klart men det fick en ganska blygsam plats i boken. I stället är det mest fokus på Nikkis andra roll, den hon utför på nätterna. Hon är nämligen inte bara ute efter att hjälpa kvinnorna. Hon är mer råbarkad än så och straffar verkligen de män som ger sig på kvinnorna. Hennes målsättning är att männen ska förstå hur det känns att vara så utsatt, sårbar och hjälplös som dessa kvinnor känner sig.

Jag tycker SA Leichuk, som faktiskt är en manlig författare, lyckas bra med att få fram känslorna hos karaktärerna. Nikki Griffin är verkligen en tuff kvinna som inte räds dessa farliga män. Om fler var som hon skulle det vara betydligt mindre våld mot kvinnor i världen. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut - ännu vill säga.

Titel: Rädda mig från farliga män
Författare: SA Leichuk
Förlag: Bokfabriken
Utgiven: 2019
ISBN: 9789178351046
Betyg: 6/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson