Offer 2117 - Jussi Adler Olsen

Förutom att läsa böcker tittar jag också väldigt gärna på TV-serier. Just nu är jag mitt inne i Kalifat och sista säsongen av favoritserien Homeland på SVT. Vad har nu det med Offer 2117 att göra tänker ni? Jo, handlingen är på samma tema och precis som TV-serierna är de kusligt aktuella och något vi ser och hör på nyheterna dagligen. Jussi Adler Olsens böcker om Avdelning Q är också mina favoriter som jag läst ända sedan debuten Kvinnan i rummet. Just det där med cold cases och att det är den där lilla detaljen som kan vända ett helt fall fascinerar mig. Dessutom känns karaktärerna Rose, Assad och Carl lite som gamla bekanta vid det här laget. Offer 2117 skiljer sig lite från övriga böcker i serien då den ännu mer än vanligt låter oss följa med in i en av karaktärernas liv och förflutna. Den här gången är det Assad som är huvudpersonen. Är han egentligen bara den där rolige och goe killen som blandar i hop uttrycken jämnt och ständigt eller finns det något annat där bakom? 

Handlingen börjar med att en båt med flyktingar kantrar på Medelhavet och döda människor flyter i land. En journalist börjar nysta i vad som egentligen har hänt och ser en chans att klättra uppåt i karriären. Men nyfikenheten blir farligare än vad han har räknat med och hans liv hotas. Samtidigt sitter en ung man i Danmark och hotar med att ställa till med ett blodbad när han når upp till 2117 vinster i sitt dataspel. Polisen har kontakt med honom och är honom på spåren men tiden rinner ut...ska de hinna hitta honom i tid?

I Offer 2117 är det Assads liv som är i fokus. Kriminalhistorien med den unga mannen som polisen gör allt för att hitta hålls tillbaka och det är inte till någon nackdel för historien tycker jag. Som vanligt bygger Adler Olsen upp sina historier skickligt och i takt med att jag som läsare får reda på mer och mer om Assad och hans liv blir det svårt att lägga i från sig boken. Han är en helt annan person än vad jag trodde och hans bakgrund är så otroligt svart. Härligt också att se den vänskap som finns mellan Rose, Assad och Carl. Rose och Carl lägger allt åt sidan för att hjälpa sin vän Assad trots att det egentligen inte är deras jobb att göra det. Dessutom tar den upp många aktuella ämnen, allt från flyktingar på Medelhavet till terrorism och psykisk ohälsa.

Jag och min numera bortgångna faster Anita hade många diskussioner om Jussi Adler Olsen och böckerna om Avdelning Q. Vi hade nämligen helt olika åsikter om böckerna. Medan jag älskade dessa hade hon svårare för dom. Hon tyckte inte om Assads lite torra och buttra humor - inte heller felsägningarna i det danska språket som alla får rätta honom i. Ett exempel från Offer 2117 är att Assad säger: Det får man ta med en skopa salt. Nej Assad, säger Rose: Det heter en nypa salt förstår du. Jag har alltid fnissat lite åt detta genom åren, medan Anita störde sig så mycket på det att hon inte kunde läsa böckerna alls. Jag önskar så att hon hade fått chansen att läsa den senaste, tror hon hade tyckt om den.

Titel: Offer 2117
Författare: Jussi Adler Olsen
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789100175627
Betyg: 9/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson