Ålevangeliet - Patrik Svensson

Kan en hel bok om ålar verkligen vara intressant och läsvärd? Så tänkte jag när jag såg boken Ålevangeliet - berättelsen om världens mest gåtfulla fisk. Själv har jag mycket begränsade erfarenheter av ålar. Jag vet att vi då och då såg en ål vid bryggan i havet där vi tidigare hade sommarstuga. Jag har smakat röt ål nån gång men tyckte inte det var så himla gott. Jag blev ändå så nyfiken på boken att jag bara måste läsa den. Den här typen av facklitteratur hör egentligen inte till min favoritgenre, men Patrik Svenssons bok lockade mig. Om det var det vackra omslaget, det faktum att den vann Augustpriset i den facklitterära klassen 2019 eller något annat vet jag inte, men nu så här i efterhand kan jag konstatera att det var väl värt att läsa den.

Både Aristoteles och Sigmund Freud har försökt förstå sig på ålen utan att lyckas. Kanske är det dess gåtfullhet som lockar också mig. Att ålen funnits i 40 miljoner år och att man ändå vet så lite om den. Att ingen vet hur ålen förökar sig trots att mängder av studier gjorts på just ålens fortplantning som sker i Sargassohavet dit den också beger sig för att dö. Även ålen jag såg i Knarreviken alltså. Måste ju vara hur långt som helst mellan bohuskusten och Sargassohavet tänker jag men så verkar ju ålen också vara ett mycket speciellt djur. Det finns ännu ingen som sett ålar para sig, det finns heller ingen forskare som hittat vare sig testiklar eller äggstockar. Hur blir det egentligen fler ålar - ja, det är ett stort mysterium? Patrik Svensson använder sig av mycket relevant fakta och det fascinerar mig att så många forskare lagt så mycket tid för att försöka kartlägga ålen, utan att riktigt lyckas. Mest spännande är avsnittet om Branteviksålen som simmat runt i en liten brunn utan ljus i många år och utvecklat groteskt stora ögon. Eller den ål som Patrik Svensson och hans pappa förvarat i en hink vid husknuten, som lyckats ta sig ur hinken, verkar så gott som död men ändå vaknar till liv när den kläggs i vatten igen.

Tempot i boken är behagligt men ändå drivande. Svensson har hela tiden nya och intressanta saker att berätta om ålen som för handlingen framåt. I Ålevangeliet blandar Patrik Svensson fakta och forskning om ålen med berättelser från sin egen barndom där han fiskade ål tillsammans med sin far. Det var också där som hans intresse  och fascination för det gåtfulla djuret började. Han knyter också skickligt samman det han lär sig om ålen med sitt eget liv och det är en berättelse om hur livet bör levas men också om döden som till slut är oundviklig för oss alla. Vare sig man är ål eller människa.

Titel: Ålevangeliet - berättelsen om världens mest gåtfulla fisk
Författare: Patrik Svensson
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789100178017
Betyg: 8/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson