Lite död runt ögonen - David Ärlemalm

I veckan var det dags för min vän Bokmalens trevliga evenemang Bok och vin igen. Lite reducerad skara på grund av olika omständigheter men lika trevligt som vanligt. Den här gången var två debuterande författare på plats för att diskutera sina böcker. David Ärlemalm har skrivit Lite död runt ögonen och Håkan Norebäck En sista vinter. Alla hade vi läst en av böckerna men diskuterade med båda författarna om deras böcker och författarskap.

Jag hade läst David Ärlemalms Lite död runt ögonen. Författaren avslöjade att titeln är en direkt översättning av Pete Dohertys låttitel A Little Death Around The Eyes. För övrigt sån bonusinformation som jag älskar att få. Den beskrivs som en bladvändare från samhällets skuggsida. Och det är precis vad den är. Boken handlar om före detta missbrukaren Arto som blivit ensamstående pappa till sexåriga dottern Bodil vars mamma dog av en överdos. Artos kärlek till Bodil är gränslös och han gör allt för henne. När han får sparken från den skola han jobbar på måste han hitta andra sätt att tjäna pengar. Han är märkt av missbruket och en sådan är svår att tvätta bort. Arto återgår då till den värld han känner bäst och där han har kontakter, den kriminella. Samtidigt som han på nätterna ägnar sig åt lögner, brott och våld är han på dagarna en vanlig familjefar som ska ta hand om sin dotter med allt vad det innebär.

Det är lätt att ta till sig historien om Arto och Bodil. Den är kort, välskriven, rakt på sak och riktigt gripande. Jag känner stor sympati för Arto som verkligen vill sin dotter väl, även om det oftast blir fel. I bland kommer jag på mig själv med att leva mig in i boken och bli riktigt förbannad på en del av de val han gör, även om han alltid har sin dotters bästa för ögonen. David Ärlemalm skildrar trovärdigt kärleken mellan en far och dotter där den döda mamman också hela tiden finns med. Det är också fascinerande att se barns förmåga till acceptans och anpassning. Jag misstänker att det finns många små barn som lever precis som Bodil gör, och att kärleken och tilliten till en förälder är självklar. Vem kan de annars lita på liksom? Att då se Arto gång på gång göra tveksamma val gentemot Bodil blir jobbigt att läsa om. Jag vill följa Arto och Bodil och se hur det går. Tur då att David Ärlemalm lovar att det blir minst två böcker till i serien.

Titel: Lite död runt ögonen
Författare: David Ärlemalm
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2020
ISBN: 9789137154763
Betyg: 8/10





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson