Väg 9 - Tina Frennstedt

Ni som läser den hör bloggen vet att jag har en stark förkärlek för böcker om cold cases. Tina Frennstedts första bok Försvunnen om polisen Tess Hjalmarsson heter Försvunnen och var riktigt bra tycker jag. Extra trovärdigt är det att Tina Frennstedt har arbetat som kriminalreporter i många år och alltid hittar inspiration i de verkliga fall hon jobbat med som reporter.

Uppföljaren Väg 9 handlar om mordet på en kvinnlig konstnär på Österlen. Vid kvinnan upptäcks en mystisk lera som också dök upp i fallet med mordet på unge pianisten Max Lund 15 år tidigare. Trots att polisens tekniker lagt mycket tid på att undersöka var leran kommer i från har man inte lyckats fastslå det. Cold case-gruppen vid Malmöpolisen får i uppgift att titta närmare på kopplingen mellan morden. Händelserna sätter i gång en kedja av händelser på Österlen. När ett tredje mord inträffar och samma lera dyker upp på mordplatsen inser Tess Hjalmarsson och hennes kollegor att de har att göra med en seriemördare. Parallellt med dessa händelser inser en tvåbarnsmamma att hennes man börjar bete sig märkligt och inte alls verkar vara samma person som hon gifte sig med. han döljer uppenbarligen något. Samtidigt som cold case-gruppen riskerar att läggas ner jobbar Tess Hjalmarsson och hennes kollegor hårt med att lösa fallen.

Jag tycker inte riktigt att Väg 9 lever upp till förväntningarna efter Försvunnen. Jag tycker intrigen var tätare där och byggde upp en spänning mot upplösningen som alltid är överraskande i cole case-böcker. När det är de små små detaljerna som avgör och leder utredarna vidare gäller det att skickligt bygga upp en röd tråd genom hela boken. Det tycker jag tyvärr inte Tina Frennstedt lyckas med fullt ut i Väg 9. I stället spretar handlingen åt olika håll och mordoffrens bakgrund hade jag velat veta mer om för att knyta dessa samman i det som har skapat gärningsmannens motiv. Först de allra sista sidorna kommer förklaringen till varför han agerat som han gjort. Spännande och drivet men jag saknar det där lilla extra.

Titel: Väg 9
Författare: Tina Frennstedt
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2020
ISBN: 9789137155005
Betyg: 6/10




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson