Drönaren - Unni Lindell

Unni Lindell är en av de deckarförfattare som i allra högsta grad varit med och format mitt bokintresse. Hennes böcker om polisen Cato Isaksen har stått för någon slags måttstock när det gäller vad jag tycker om och inte tycker om att läsa. Första boken i serien om Cato Isaksen heter Ormbäraren och kom 2000 och sedan dess har Lindell kommit ut med nya böcker i serien med jämna mellanrum. Rödluvan som kom 2004 ingår inte i serien men är en kriminalroman jag fortfarande klassar som en av de bästa jag läst. Att ta sig an en ny Unni Lindell-bok är en högtidstund för mig och den senaste i raden, Drönaren, gjorde mig inte besviken.

I sviterna av en olycka arbetar polisen Marian Dahle nu med cold case. En kvinna knivmördas i ett tält. Ett tält som är uppsatt på exakt samma plats där en kvinna knivmördades fem år tidigare. Morden påminner kusligt mycket om varandra och Dahles chef Cato Isaksen ber henne återuppta utredningen av de gamla mordet på samma plats. I närheten ligger ett företag som utvecklar och säljer drönare och hela tiden är det någon som flyger drönare över området och har koll på vad som sker på platsen där så många väljer att slå upp sitt tält. Utredningen får konsekvenser för Marian Dahle och hennes granne Heine som hon har ett förhållande med. Också sonen till en annan granne i huset blir indragen i historien och försvinner spårlöst. Alla spår leder till företaget som säljer drönare. Frågan är bara vem av de anställda som är en mördare?

Sin vana torgen skapar Unni Lindell karaktärer av den sorten att det inte går att lita på någon. Alla  skulle kunna vara potentiella gärningsmän oavsett om det är ett barn eller en vuxen, kvinna eller man, kort eller lång ja alla. Hon är mästare på att bygga upp en kuslig stämning i sina böcker och karaktärerna blir aldrig trista att läsa om. Trots att detta är en den 13:e boken hittar hon nya sätt att utveckla sina karaktärer. Det blir aldrig tråkigt eller förutsägbart. Det mänskliga sinnet är outtömligt när det gäller att hitta på onda egenskaper, tankar och åsikter. Det är få förunnat att kunna skiva så inspirerat och skapa sån spänning år efter år. Det blir aldrig tråkigt.

Titel: Drönaren
Författare: Unni Lindell
Förlag: Piratförlaget
Utgiven: 2020
ISBN: 9789164205759
Betyg: 8/10 

Kommentarer

  1. Hej!
    Vill du recensera min roman Spegeln i rummet utanför så skickar jag boken!
    Stina

    Stina Nilsson Bassell
    stina.bassell@tele2.se

    författarsida
    https://stinanilssonbassell.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stina! Ja det vill jag gärna göra - skicka den till Karin Carlsson, Vadbacken 9, 451 41 Uddevalla :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson