Felsteg - Maria Adolfsson

I bland går jag tillbaka och läser gamla böcker som finns på min Att läsa-lista men som jag inte hunnit med tidigare. Maria Adolfsson och hennes böcker om den fiktiva ö-gruppen Doggerland har jag hört väldigt många lovord om och varit lite nyfiken på. Äntligen fick jag tid att ta mig an den första boken Felsteg.

Morgonen efter den stora ostronfesten i Doggerland vaknar en kvinna bakfull på ett hotell i staden. Hon upptäcker att hon gått och lagt sig med fel man. Lite senare hittas en annan kvinna ihjälslagen sitt hus. Kriminalinspektör Karen Eiken Hornby får utredningen på sitt bord vilket inte blir helt lätt. Offret visar sig vara hennes chefs ex-fru. Samtidigt utvecklar hon en vänskap till offrets dotter. Karen Eiken Hornby har återvänt till Doggerland för att försöka glömma sitt tidigare liv med alkohol, män och alldeles för mycket arbete. Något som inte är så lätt som hon tror. Det visar sig att mycket av dagens händelser härleder tillbaka till livet i ett kollektiv på 70-talet. Något som får konsekvenser också in i nutiden. Eiken Hornby ger sig in i utredningen med livet som insats och när upplösningen kommer är den lika rafflande som oväntad.

Felsteg är en klassisk pusseldeckare där Maria Adolfsson skickligt skapar en driven handling. Hon väver samman nutid och dåtid på ett sätt som hela tiden tar handlingen framåt. Den fiktiva miljön i Doggerland ger boken ytterligare en dimension. Doggerland är en ögrupp i Nordsjön mellan Skandinavien och Storbritannien och kulturen är en blandning mellan det brittiska och skandinaviska. Att upplösningen sker på en färja känns inte helt oväntat.

Titel: Felsteg
Författare: Maria Adolfsson
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgiven: 2018
ISBN: 9789146234173
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson