Discokungen - Sara H Olsson

För ganska precis ett år sedan läste jag Sara H Olssons bok Sjöbodsblues och skrev några rader om den. En småmysig bok om det trista men ack så charmiga lilla samhället Tradeviken som skulle kunna vara vilket samhälle som helst längs västkusten med alla de problem och möjligheter som finns. Ofta handlar det om att försöka bevara det genuina samtidigt som det finns intressen som vill exploatera för att tjäna pengar. Jag tyckte då det var en liten bagatell som inte gjorde några större intryck. Men när uppföljaren Discokungen dök upp i brevlådan insåg jag att Tess, Birgitta, Linnea och Goran ändå gjort intryck på mig och jag ville veta hur det gått för dem och vad det har för framtidsplaner.

I Sjöbodsblues hade Goran Petrovic planer på att utveckla Tradeviken med ett stort hotell som skulle förstöra hela charmen med ett litet kustsamhälle. Men en mina i en fiskebåt ödelade dessa planerna. Till stor glädje för Tess och inte minst hennes betydligt äldre väninna Signe som dock avlidit just när Discokungen tar sin början. Tess älskar Tradeviken vilket inte många unga gör. Jo, möjligtvis den jämnåriga Johannes Aleborn, som är expert på kungligheter och finalist i TV-programmet Miljonfrågan. Tess är förtjust i Johannes och har en förhoppning om att få till ett förhållande. Men kompisen Linnea är inne på samma spår vilket kanske inte är så bra. Samtidigt försöker den svenskamerikanska miljonärsdottern Christa Stiernbeck hitta investeringspartners i Tradeviken för att ändå fullfölja satsningen på hotell. Hon har vissa förhoppningar om att Goran Petrovic ska fullfölja de satsningar han haft planer för tidigare.

Men i Tradeviken finns ett stort motstånd mot exploateringsplanerna. Före detta Fröken Sverige Birgitta Lundin har social fobi och har inte vågar gå ut på flera år. Den skilda storstadstjejen Ellen bestämmer sig dock för att åka till Tradeviken och bo hos Birgitta. Tillsammans med Tess och Birgitta bestämmer Ellen sig för att en gång för alla sätta stopp för planerna på ett jättehotell i samhället. En fest ska samla in de pengar som behövs. Men kanske kan de också få nytta av de pengar Johannes Aleborn förhoppningsvis vinner i programmet Miljonfrågan. Och är verkligen Goran den han utger sig för att vara.

Det är så förutsägbart och så charmigt och förvecklingarna är ibland så komplicerade att hälften vore nog. Men det går inte att värja sig mot de fantastiska karaktärerna i Tradeviken som verkligen vet vad de vill. Sara H Olsson har humor och är duktig på att skapa karaktärer med mycket hjärta och lämnar oss med en cliffhanger av klass. Jag ser mycket fram emot fortsättningen för historien om Tradeviken är långt i från klar.

Kommentarer

  1. Jag är Kurt Lövgren från katrineholm, sverige och detta är mitt vittnesbörd. Den 16 februari 2020 ringde min fru mig bara för att säga att det över betweet oss att vårt sexåriga förhållande var över det var patetiskt, jag försökte lugna henne men hon insisterade på att bryta upp eftersom hon träffade en annan trevlig kille i Plavecky Stvrtok. smärtan var för stor för att bära, så jag gick online för att söka hjälp, då såg jag en blogg om denna mäktiga trollkarl som heter Drigbinovia. Jag läste en hel del vittnesbörd om honom, men jag var inte säker på om han kunde hjälpa mig eftersom jag levde i Australien, men jag bestämde mig för att prova. Jag mailade honom allt om mitt förhållande problem och min rädsla var avståndet, och han försäkrade mig att inte vara rädd att avståndet inte var ett hinder Eftersom vinden blåser så min hjälper skulle hitta mig inom 24 timmar. Jag litade på honom med hans ord omedelbart och följde hans instruktioner. Omedelbart efter 24 timmar efter att ha spelat besväret, när han lärde mig, kommer min fru som lämnat mig med en annan man tillbaka hem och började be om förlåtelse. Jag blev chockad förvånad och förvånad och jag var som "herrar", det fungerade som en charm. Därför bestämde jag mig för att dela detta underbara vittnesbörd om mina världen för att få kontakt med den här världshemliga trollkarlen, kallad Drigbinovia, angående eventuella problem eller uppdelningar via hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com kontakta hans WhatsApp / Viber +12532363028 tack för din tid?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson