Innan molnen kommer - Mari Jungstedt

Jag har länge tyckt att Mari Jungstedt kört fast med sina deckare om Gotland och Anders Knutas. Handlingen har varit väldigt lam i många av de senare böckerna och det har inte hänt så mycket. Förutsägbart och tråkigt tycker jag den serien utvecklats till tyvärr. Hon har varit och nosat på ett nytt tema och karaktärsgalleri i ett par böcker i Gran Canaria-serien som jag tycker varit lovande. Därför tyckte jag det verkade spännande när hon nu flyttade handlingen till Malaga i den första delen av det hon kallar Malagasviten som heter Innan molnen kommer. Jag blev inte besviken, intrigen var visserligen lika förutsägbar som tidigare men ändå lättläst och spännande.

En kontroversiell spansk åklagare hittas död i en ravin i bergsbyn Ronda. Mycket tyder på att han blivit knuffad över kanten. Åklagaren är gift med en svenska och är på besök i Ronda tillsammans med två svenska vänner. Lisa Hagel har dumpats av sin man efter 30 års äktenskap och bestämt sig för att flytta till Spanien. Hon har köpt ett renoveringsobjekt i en by utanför Malaga. På en flamencokurs träffar hon polisutredaren och änklingen Hector Correa. Som utbildad tolk kastas Lisa in i utredningen tillsammans med Hector. Snart inträffar ytterligare bestialiska mord och utredningen leder Hector tillbaka till Franco-tiden och Spaniens blodiga historia.

Som alltid är Mari Jungstedts böcker lättlästa och går på ett kick. Mordhistorien är simpel och förutsägbar och snabbt inser jag exakt vem som är gärningsman och varför. Däremot är det karaktärerna och deras relationer som ändå drar mig till hennes böcker. Jag tilltalas av den där tanken och modet att lämna allt och flytta till Spanien, köpa ett renoveringsobjekt och bygga upp en tillvaro i en helt annan miljö. Mari Jungstedt beskriver Lisa och Hectors förflutet med mycket känsla. Jag är väldigt nyfiken på vart hon tänker sig ta deras förhållande i kommande böcker.

Titel: Innan molnen kommer
Författare: Mari Jungstedt
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2020-06-01
ISBN9789100183257
Betyg: 6/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson