Metallskallar - Dan Nilsson

Min vän Mia som bloggar på Bokparet hade fått en bok som hon tyckte jag skulle läsa och skriva om. Eftersom jag är en genuin rocker tog jag mig an Metallskallar av Dan Nilsson med stor förväntan och fick mig en hel del igenkänning och skratt. Boken är full av klyschor och stereotyper och lite långsökt i bland men rätt rolig trots allt.

Sara hoppas få ett lugnt och stabilt liv med sin ungdomskärlek Marcus som hon hittat tillbaka till - om hon bara kan komma över den medelålderskris som förpestar tillvaron. Kanske kan det hjälpa att få spela lite hårdrock igen tillsammans med sina tjejkompisar. Marcus söker också lugnet i sitt liv. Som nyskild tvåbarnspappa hoppas han kunna få ett lugn tillsammans med Sara. Både Sara och Marcus är gamla hårdrocksmusiker och Marcus repar tillsammans med sitt band en gång i veckan. När Sara och hennes tjejkompisar tar upp sitt band igen blir det konkurrens. Något som sätter både kärleks- och vänskapsrelationer på spel.

Efter en lyckad spelning får tjejbandet en reservplats på Sweden Rock Festival. En plats som dock övergår till killarna efter lite missförstånd trubbel. Killarna brukar som tradition åka till Blekinge och Sweden rock varje år. Men den här gången ska Sara och övriga tjejer utmana killarna på ett sätt som de inte är vana vid. Så småningom hamnar både tjejgänget och killgänget bland tälten på en åker i blekingska Norje. Vad som händer där får stora konsekvenser för både vänskapen och kärleken. Är det kanske dags att växa upp och lämna rockandet bakom sig - eller går det att kombinera rockandet med ett familjeliv. Det är den stora frågan när allt ställs på sin spets.

Författaren Dan Nilsson är journalist, hårdrocksrecensent och författare, och greppet att applicera hårdrocken på livet som ett sätt att föra handlingen vidare är rätt lyckat ändå. Hårdrock är ju livet, eller... Igenkänningen för min del blir rätt stor eftersom jag de senaste åren tillbringat första veckan i juni på Sweden rock i Blekinge. Dock inte i ett tält utan i undervåningen på en villa i Ysane. Min inneboende rocker märks inte särskilt mycket i min vardag utan den kommer fram under den där veckan. Både vad gäller klädstil och beteende. Jag ser fler som till vardags jobbar i mjölkdisken på stormarknaden men lever upp i hårdrocksvärlden under en vecka. Ganska häftigt ändå. Det är som att gå in i en liten bubbla och lämna vardagen utanför.

Sara och Marcus däremot har aldrig tagit klivet ur den där hårdrocksbubblan utan lever i den hela tiden. Något som får konsekvenser för deras omgivning och kanske är något som inte håller i längden. Dan Nilsson väljer att döpa varje kapitel till en hårdrockslåt vilket är en kul detalj för oss nördar. Det blir lite för stereotypt och banalt i bland kanske många skulle tycka, men hårdrock är ju viktigare än så. Det går inte att leva utan.

Titel: Metallskallar
Författare: Dan Nilsson
Förlag: Hoi förlag
Utgiven: 2020
ISBN: 9789176972069
Betyg: 5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson