Den rätta tiden för en kula i hjärtat - Un-Su Kim

Jag läser mycket spänningslitteratur. Mycket är lika måste jag erkänna. Därför var det extra spännande att ta sig an en kriminalhistoria från Sydkorea, en historia som har ett par år på nacken men kom på svenska 2018. Den rätta tiden för en kula i hjärtat av Un-Su Kim är en annorlunda deckare och det är alltid kul att stifta nya litterära bekantskaper.

Den rätta tiden för en kula i hjärtat handlar om Reseng som är en av de bästa yrkesmördarna i Seoul. Han är fostrad av ledaren med namnet Game tvättbjörn. Han är uppvuxen i det stora bibliotek som är högkvarter för flera kriminella yrkesgrupper bland annat yrkesmördare, torpeder och så kallade planläggare. Reseng är trogen sin uppgift och utför alltid de uppdrag han tilldelas. Men en dag gör han inte det utan låter ett tilltänkt mordoffer själv bestämma avrättningsmetod vilket innebär att den stora planen, där han är en liten del, går i stöpet.

Helt plötsligt ställs hans tillvaro på ända och stora krafter sätts i rörelse. När tre mycket udda kvinnor, en snabbköpskassörska, hennes syster som sitter i rullstol och en skelögd bibliotekarie försöker få med honom på en "extraordinär komplott", blir han tvungen att välja. Ska han fortsätta med sitt gamla liv och utföra sina mord och sedan gå hem till sina katter Bokstödet och Läslampen eller ska han försöka ta kontroll över situationen och bli något mer än bara en del av något mycket större.

Den rätta tiden för en kula i hjärtat beskrivs som en "actionmättad thriller" och är säkert det med sydkoreanska mått mätt. Det är inte vad jag skulle kalla action men förstår att det är en typ av spänningsroman. Un-Su Kim har beskrivits som Sydkoreas Henning Mankell och det är något jag kan tänka mig ur ett sydkoreanskt perspektiv, utan att vara särskilt kunnig i landets litteratur.

Jag är mer fascinerad av språket, karaktärerna och namnen som gör det hela till en annorlunda läsupplevelse. Gamle tvättbjörn, Grodan, Misa, Frisören, Tränaren, Hanja och Mito är alla väldigt färgstarka personligheter som var och en har sin tydliga roll i historien. Beskrivningarna av karaktärerna  är mycket underhållande eller vad sägs om den här målande beskrivningen:  "Administrationschefen såg ut som en proppfull balansräkning i ansiktet, som om han var född till att ansvara för administrationen i en fabrik." Jag förstår precis hur han ser ut.

Historien är också fylld av filosofiska diskussioner och som det beskrivs i baksidestexten, svart humor. Det är den som genomsyrar hela berättelsen och ger den en karaktäristiskt särart som är så typisk för den sydkoreanska kulturen kan jag tänka mig. Det är mycket blod, knivar, vapen och bestialiska mord men ändå så långt i från det vi västerlänningar kallar action. För mig var det en mycket välkommen utflykt till en helt ny typ av böcker som är så rolig att göra i bland.

Titel: Den rätta tiden för en kula i hjärtat
Författare: Un-Su Kim
Förlag: Southside stories
Utgiven: Originalet 2010 men den svenska versionen kom 2018
ISBN: 9789188725240
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson