Goda grannar - Mattias Edvardsson

Hur väl känner du egentligen dina grannar och vad har du för relation till människorna du kanske ser varje dag? Är du som jag och håller mig på min sida häcken mest hela tiden - eller går ni in och ut till varandra utan att knacka? Mattias Edvardssons Goda grannar är en relationshistoria om hur det kan se ut i ett grannskap där grannarna har extrem koll på varandra och umgås mest hela tiden i olika konstellationer. Något som faktiskt kan vara livsfarligt.

I Goda grannar flyttar Bianca och Micke till den fiktiva staden Köpinge i Skåne. Efter att ha lämnat Stockholm tillsammans med sina två barn slår de sig ner i ett villaområde som på ytan verkar perfekt för familjen. Där bor före detta fotomodellen Jaqueline tillsammans med sin specielle son Fabian. Där bor frånskilde Ola som har en tendens att dyka upp lite överallt lite när som helst. Där bor det pensionerade paret Gun-Britt och Åke som tycks ha stenkoll på sina grannar. Ju mer Micke och Bianca lär känna sina nya grannar ju mer smyger sig obehaget på. När Bianca blir påkörd utanför sitt hus verkar det först vara en tragisk olycka. Men medan hon kämpar på sjukhuset börjar polisen tvivla, liksom de boende i kvarteret. Är det snarare en medveten påkörning av någon som vill Bianca illa?

Precis som i sin förra bok En helt vanlig familj berättar Mattias Edvardsson ur en persons perspektiv åt gången. Något som ställer höga krav, både på författare och läsare, när historien inte berättas kronologiskt. Dels att hålla reda på vem som berättar ur ett jag-perspektiv och om kapitlet utspelar sig före eller efter den olycka som är central i boken. Positivt är att berättargreppet ger en möjlighet att låta läsaren lära känna karaktären mer på djupet. Mattias Edvardsson är duktig på att skapa gripande karaktärer och sätta dessa i relation till sin omgivning på ett sätt som driver historien framåt. Som läsare vill jag hela tiden veta mer. Vad har egentligen Micke varit med om som gör att han lämnade Stockholm? Varför blir Fabians alla relationer komplicerade? Varför är Ola skild?

Jag tycker Goda grannar är en lysande relationsskildring om hur snett det kan gå om du stöter på fel människor vid fel tidpunkt. Om de dessutom råkar vara dina grannar är det ännu värre. Nu är detta fiktion och därför är så klart ytterligheterna större. Att så många speciella människor skulle hamna i ett och samma villaområde i verkligheten är rätt osannolikt. Jag tror ändå jag fortsätter att hålla en rätt försiktig relation till mina grannar - för säkerhets skull!

Titel: Goda grannar
Författare: Mattias Edvardsson
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2020
ISBN: 9789137154862
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson