Landslaget enligt Lundh - Olof Lundh

Under 30 år har Olof Lundh bevakat det svenska landslaget i fotboll. Få journalister har den erfarenheten och förmågan att förmedla den så lugnt, sakligt och proffsigt. Det är därför med stor förväntan jag tar mig an boken där han ger sin bild av arbetet. Han beskriver ett svårt och begränsande arbete mot ett slutet landslag och förbund. Men Lundh gör sitt jobb strålande och boken ger mig mycket igenkänning ur ett journalistiskt perspektiv.

För mina 30 år inom sportjournalistiken påverkar mig givetvis när jag läser Landslaget enligt Lundh. Jag har bara bevakat någon enstaka landskamp, bland annat EM i Sverige 1992. Då var klimatet ett annat än i dag och en liten tidning som Bohusläningen stod knappast i främsta ledet för att avslöja skandaler. Men mycket i bevakningen liknar så klart den en lokaltidning gör av sina bästa lag. Främst under Ljungskiles allsvenska säsong 2008 och den framgångsrika säsongen 2014 fick jag känna av hetluften på riktigt. Spelarna hänvisade hela tiden till sina agenter och mina krönikor väckte ont blod hos tränarna. Något de inte var sena att påpeka. Min erfarenhet säger också att det sällan är någon rök utan eld. Får man ett tips ligger det ofta sanning i det, oavsett hur mycket klubbar, spelare och tränare än förnekar det. Något som jag gissar att Lundh skriver under på.

Läs hela recensionen av boken HÄR! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson