Flickebarn nr 291 - Ninni Schulman

Hade egentligen inga förväntningar alls när jag började läsa Ninni Schulmans självbiografiska bok Flickebarn nr 291. Jag har läst och tyckt om hennes deckare, och något drog mig till boken och historien fullständigt knockade mig. Mycket igenkänning och tankar och känslor om utanförskap som jag själv kan referera till. Berättat på ett naket och direkt sätt utan att det blir sentimentalt, det blir snarare starkt och livgivande.

Boken börjar med att Ninni Schulman, framgångsrik deckarförfattare, befinner sig på botten psykiskt efter en tuff skilsmässa. Hon körs till psykakuten och vill inte leva. Hon tar kontakt med en terapeut och under samtalen inser hon att det finns mycket obearbetat från hennes liv som hon måste ta tag i. Inte minst från barndomen eftersom hon föddes med en svår ryggskada som innebar mycket sjukhusvistelser under uppväxten som präglades av ensamhet, utanförskap och känslan av att vara annorlunda. 

Hon beställer fram sina gamla sjukhusjournaler. Läsningen av dessa innebär en tuff mental resa men blir också en viktig del mot att hitta sig själv och inse att man faktiskt kan bli älskad för just den man är. Ninni Schulman berättar naket om att tillbringa mycket tid på sjukhus, svårigheten med kompisar i skolan, den första förälskelsen som inte blir riktigt som hon tänkt sig, giftermål, barnafödande och mycket annat som präglat henne till den hon är i dag. 

Ninni Schulman berättar verkligen allt, hon ryggar inte för något. Även om jag inte kan relatera till Schulmans kroppsliga kamp är det mycket igenkänning när det kommer till känslorna. Det där att uppleva sig annorlunda och utanför beror inte bara på hur man ser ut, utan också vad man känner på insidan. "En sån stark människa", tänker jag och får kraft av boken. Ninni Schulman säger vid något tillfälle till sin terapeut att hon inte vill framstå som ett offer i den biografi hon då planerar att skriva. Där har hon lyckats till 100 procent. Läs den!

Titel: Flickebarn nr 291
Författare: Ninni Schulman
Utgiven: 2020
Förlag: Bazar förlag
ISBN: 9789180060271
Betyg: 10/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson