Under samma himmel - Camilla Davidsson

Feelgood är inte min allra störta favoritgenre men i bland är det skönt att varva lite olika genres. Efter att ha läst mycket otäck spänning kan det vara skönt med något helt annat så nu tog jag mig an den senaste av Camilla Davidsson som heter Under samma himmel. Jag har läst allt av Camilla och har också hört henne berätta om sitt författarskap för några år sedan på min vän Jennys Readtreat. Jag tycker mycket om hennes trilogi om Emma som inleds med Under vintergatans alla stjärnor och har funnit ro och energi i hennes historier.

Under samma himmel är en fristående uppföljare till I fikonträdets skugga där Susanne bestämde sig för att lämna sin stressade tillvaro i Stockholm för den gamla mjölkbutiken på Gotland som hon ärvt av sin mormor. Där träffar hon Leo Stemme som hon inleder en komplicerad relation med. I Under samma himmel är det Leo som står i fokus. Efter att ha brutit med Susanne köper han ett hus i Åre för att återfå energin och äntligen få tid att skriva färdigt sin biografi. Men det finns mycket som skaver i hans liv som på ytan ser mycket framgångsrikt ut. Han ser bra ut, är framgångsrik och har lätt för att inleda relationer med vackra kvinnor.

Men tiden går och han får ingenting gjort. Han grubblar över den dåliga kontakt han har med sina barn och inser satt han inte är nöjd med livet. Framför allt har han svårt att glömma Susanne, som trivs ganska bra på sitt håll. Hon njuter av hösten på Gotland där hon i bland träffar Mischa, flyttkarlen som kommit att bli en god vän. Hon saknar inte Leo nämnvärt, men en dag får hon oväntat ett mail från honom som hon int evet om hon ska svara på eller inte. Hennes beslut får oanade konsekvenser, inte bara för henne, utan många fler.

Camilla Davidsson kan det där med feelgood och relationshistorier. Jag älskar många av hennes böcker. Efter att ha läst om alla hennes karaktärer är det ändå kanske Susanne och Leo som jag haft svårast att komma överens med. Deras relation är för klinisk och tillrättalagd för att jag ska tycka att det är bra och intressant. Det blir därför också förutsägbart och inte alls särskilt spännande. Mer som en instruktionsbok i hur man kommer vidare i kniviga relationer än en trovärdig och engagerande historia. Men hur många gånger han man skiljas och återförenas i en relation egentligen? Jag ser fram emot att läsa mer av Camilla Davidsson, men inte om Leo och Susanne. Den historien är mer än klar nu.

Titel: Under samma himmel
Författare: Camilla Davidsson
Förlag: Printz publishing
Utgiven: 2020
ISBN: 9789177712848
Betyg: 5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson