Att landa som en trana - Kajsa Ingemarsson

Kajsa Ingemarsson är en väletablerad författare som jag läste för flera år sedan. Små citroner gula och Den ryske vännen minns jag allra mest för dess eftertänksamhet och det vackra språket. För ett tag sedan damp hennes senaste roman Att landa som en trana ner i brevlådan med en personlig hälsning skriven med guldpenna. Det gjorde mig nyfiken och boken med undertiteln Osannolika anteckningar i Grevens tid blev därför en perfekt bok att landa med också för mig in i några dagars julledigt efter en intensiv höst.

Han kallar sig Greven och det är genom hans anteckningar berättelsen tar sin form. Som den odödliga gestalt han är tar han läsaren med genom sina olika liv i så skiftande miljöer som det gamla Egypten, revolutionens Frankrike, på Andernas bergstoppar eller i en båt på väg över Atlanten. Ena stunden ensam, andra stunden tillsammans med många människor. I en historia framställer Greven sig själv som man i sina anteckningar, men i nästa stund är könet alls särskilt viktigt. Han berättar om sina liv men också om sina funderingar om framgång, tillkortakommanden och misstag med stor humor, värme och empati. Han har stor förståelse för människors villkor och varför det blir som det blir.

Detta är ingen lätt bok att skriva några rader om, men jag ska försöka även om det kan tyckas obegripligt. De filosofiska funderingarna som Greven skriver ner är både underhållande och komplicerade men ger också tillfälle att stanna upp och fundera över vad det är som är viktigt i livet. Begreppet tid är något som fascinerar Greven som också uppfattar tillvaron som tidlös. "I tidlöshetens landskap - eller i Grevens tid om jag tillåter mig att använda detta begrepp - smälter allt som varit, allt som är och allt som kommer samman till en enda tidlös händelse." Kajsa Ingemarsson understryker också, med hjälp av Greven, vikten av att leva i nuet. Jag fastnar för meningen "Någonstans i detta nu är också dina dumheter, misstag och dyrköpta lärdomar bränsle för nya tankar, erfarenheter och slutsatser." Den ger på något sätt hopp och tröst och får mig att inse att ingenting jag gjort i livet varit förgäves. Oavsett om det är något jag är stolt eller mindre stolt över. Jag kan alltid lära mig något och gå vidare. Det känns hoppfullt och upplyftande.

Titel: Att landa som en trana
Författare: Kajsa Ingemarsson
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgiven: 2020
ISBN: 9789177992493

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson