Tankar om lokala recensioner

Jag recenserar böcker med lokal anknytning för Bohusläningen. Det är ett krav att böckerna ska ha något av en lokal anknytning för att de ska bli lästa och recenserade i papperstidningen och på bohuslaningen.se. Antingen ska författaren vara härifrån eller också ska de utspelas här. Camilla Läckberg böcker är ett exempel på en författare som är härifrån, men där böckerna inte utspelar sig i vårt område. I den här bloggen skriver jag också andra recensioner på böcker jag läser eftersom jag läser väldigt mycket och är en stor bokälskare.

Jag tänkte förklara lite hur jag tänker när jag recenserar lokala böcker eftersom dessa ofta är utgivna på små förlag utan de resurser som finns i form av redaktörande och marknadsföring bland annat. I bland är böckerna också egenutgivna. Det kan vara så att man har en story som man väldigt gärna vill ge ut, men får inget större förslag att haka på. Då går det att ge ut böckerna på ett egenutgivningsförlag. Men det behöver ju inte heller enbart vara negativt eftersom man då behåller sina rättigheter än om böckerna ges ut på ett större förslag.

Det är ju förstås så att det är svårt att jämföra böcker som getts ut på ett större förslag, som Läckbergs En bur av guld, med mycket resurser än en bok som getts ut på ett litet förlag med mindre resurser. Jag försöker ändå alltid förhålla mig till ett par olika saker när jag recenserar för att det ska bli så rättvisande recension som möjligt. Det jag försöker förhålla mig till är den story som ofta går som en röd tråd genom boken, oavsett förpackning så att säga. Hur den framställs är det viktigaste. Ofta gömmer det sig en fin liten story bakom ett trist omslag eller en alldeles för lång bok.

Det som många egenutgivna böcker eller böcker som getts ut på mindre förlag, som inte gått igenom en hård redaktörsprocess, är att de är alldeles för långa. Det är mycket som skulle kunna skalas bort för att tajta till språket och göra handlingen rappare. Då försöker jag alltid komma med konstruktiv kritik. För att ge ut en bok kräver verkligen mycket och jag är full av beundran för alla som gör det.

God jul och Gott nytt år!