Ingen utväg - Cara Hunter

Engelska deckarförfattarinnan Cara Hunter har länge legat på min läslista men det är först nu det blivit av att jag läst en av hennes böcker. Ingen utväg är tredje boken i den kritikerrosade serien om kriminalkommissarien Adam Fawley och hans utredningsteam vid Oxfordpolisen.

Det är strax efter jul när ett hus i norra Oxford brinner mer. I resterna hittas två små pojkar. En är redan avliden medan den andra förs till sjukhus svårt brännskadad där han hamnar på intensiven. Pojkarna verkar ha lämnats ensamma. Deras mamma är spårlöst försvunnen och deras pappa, som är på konferens i London, svarar inte i telefonen. Så småningom framkommer det att det rör sig om mordbrand och Adam Fawley och hans kollegor ställs inför sitt svåraste fall någonsin. Vem vill dessa barn så illa och har motiv för att mörda pojkarna? Var är deras mamma? Varför svarar inte pappan i telefon?

Cara Hunter har en egen stil när hon skriver sina deckare. Hon väver samman löpande text med tidningsartiklar, kommentarer från sociala medier, förhör och utdrag ur handlingar som exempelvis ett testamente. Något som ger tyngd åt berättelsen som därmed inte enbart berättas utan där läsaren får en chans att själv bilda sig en uppfattning om det som händer och dra egna slutsatser. Lite annorlunda, men jag tycker det ger ytterligare en dimension åt det som annars blivit en vanlig traditionell deckare.

Hunter är också duktig på att skapa oförutsägbarhet genom många tvära kast i berättelsen där ingenting är vad det tycks vara. Karaktärerna är levande och tempot högt. När det tragiska och brutala slutet kommer är det oväntat och mer tragiskt än vad någon kunnat tänka sig. För mig nya Adam Fawley är en trevlig bekantskap. Visserligen ett trassligt privatliv, men det är ingenting som tar fokus från deckarintrigen vilket jag tycker är bra. Jag brukar försöka läsa deckarserier i ordning, men den här gången gjorde jag ett undantag. Det fungerade, men nu ska jag ta mig an de övriga två böckerna i serien också. Den första heter Hemmets trygga vrå och den andra I mörkret.

Titel: Ingen utväg
Författare: Cara Hunter
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgiven: April 2020
ISBN: 9789177991427
Betyg: 9/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson