Den trogne läsaren - Max Seeck

Jag försöker variera mig när det gäller spänningslitteratur och läsa lite olika författare och tilltal. Den trogne läsaren av Max Seeck utspelar sig i Helsingfors i Finland vilket inte hör till vanligheterna för min del. Spännande ändå att läsa något nytt - nya historier i nya miljöer.

Den trogne läsaren inleds med att en kvinna hittas brutalt mördad i sin lyxvilla. Hon sitter uppklädd i en svart aftonklänning och med ansiktet förvridet till ett fruset leende. Hon visar sig vara fru till den kände författaren Roger Koponen som samtidigt befinner sig på turné för att träffa sina läsare. På väg hem från eventet dör även Koponen och en kvinna i en bilolycka. Ytterligare personer mördas innan natten natten är slut och kriminalkommisarie Jessica Niemi sätts att leda utredningen. Det visar sig vara seriemord med rituella och ockulta inslag från 1600-talets häxförföljelser. Kusligt likt det Roger Koponen skriver om i sina böcker.

Niemi och hennes kollegor ställs inför en mycket komplicerad utredning som visar sig ha förgreningar långt tillbaka i tiden. Tänker mördaren eller mördarna iscensätta alla mord Koponen har skrivit om i sina böcker? I så fall kommer det bara att bli värre och värre. Under utredningen tvingas hon också möta sina egna demoner och inser att risken nog finns att hon kan bli nästa offer.

Den trogne läsaren är inte riktigt den typen av bok som jag fängslas av. Det blir lite för mycket konstruerat och saga över det för att jag ska ryckas med på riktigt. Lite häxjakt och lite åt skräckhållet - något jag inte tilltalas av. Det är många olika karaktärer att hålla reda på och en väldigt komplicerad intrig där Seeck blandar nutid med dåtid - något som inte är så tydligt som jag önskar att det skulle vara. Det är kusligt, otäckt och galenskap men i bland upplever jag att jag har svårt att hänga med. Vad är riktigt och vad är inne i karaktärernas sargade psyken? En mycket annorlunda kriminalroman i en annorlunda miljö.

Titel: Den trogne läsaren
Författare: Max Seeck
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2019
ISBN: 9789100184544
Betyg: 5/10


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson