Det sista livet - Peter Nyström och Peter Mohlin

Det sista livet belönades med priset Crimetime Award Årets deckardebut 2020 och är en spännande debut av Peter Nyström och Peter Mohlin. Jag är väl lite sen på bollen nu när uppföljaren Den andra systern snart kommer, men kanske passar det bra att läsa den nu då eftersom den länge legat på min läslista. Nu har jag i alla fall handlingen i första boken i färskt minne när jag läser uppföljaren.

I Det sista livet försvinner dottern till VD:n för ett framgångsrikt företag i Karlstad. Trots en intensiv polisutredning hittas inte kroppen. Tio år senare vittnar FBI-agenten John Adderley i en uppmärksammad rättegång i Baltimore. Det gör att han blir i behov av en ny identitet. Han begär att få bli förflyttad till Sverige och Karlstad, staden han växte upp i men inte besökt på 20 år. Han får ett nytt namn och ett nytt jobb, i den cold case-grupp som utreder det gamla försvinnandet.

Så småningom står det klart att John har ett syfte med att komma hem till just Karlstad och börja jobba under sina nya identitet. Hans bror är nämligen huvudmisstänkt i fallet och det blir så klart kontroversiellt när John börjar jobba med utredningen. Så småningom dyker det upp nya uppgifter och ledtrådar som gör att fallet går framåt. I takt med att polisen får ett genombrott kommer häpnadsväckande uppgifter fram.

Det sista livet är en fartfýlld och spännande men också djupgående kriminalhistoria. John Adderleys bakgrund som FBI-agent ger det hela så klart ytterligare en dimension. Personporträtten är träffsäkra och levande och språket likaså. Nyström och Mohlin skriver på ett sätt som i bland blir humoristiskt och jag kommer på mig själv med att skratta högt. Boken slutar med en raffinerad cliffhanger som gör mig ännu mer nöjd med att jag läste boken nu. När uppföljaren i serien om John Adderley snart kommer.

Titel: Det sista livet
Författare: Peter Nyström och Peter Mohlin
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2020
ISBN: 9789113093741
Betyg: 8/10

 




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson