Drift - Jenny Holmqvist

I Bokkvartetten turas vi om att välja böcker vi ska läsa. Den här gången var det min tur att välja bok och jag valde Drift av Jenny Holmqvist. Det är hennes debutbok och beskrevs som en storslagen berättelse som spänner över generationer och kontinenter. En bok om begär, förlust och arv. Det gjorde mig nyfiken och boken blev så klart grunden för ett riktigt bra boksnack. Som det brukar bli när vi är i gång.

Drift handlar om tre huvudkaraktärer, Eva, Marta och James. Eva växer upp i Uppsala på 40-talet, blir kär i en läkarstudent men hamnar i en situation där hon tvingas bryta upp från allt hon känner till. Marta lever i ett grönt hus i Thunder bay på 60-talet. Hon vet hur det är att leva på landet och håller allt som oftast till hos hästarna på en gård i närheten. Samtidigt har hon svårt att förstå att hennes mamma lämnat familjen. James är mattegeniet som lämnar landsbygden för att flytta till  San Francisco för att studera på 80-talet. Där möter han Luis på en fest och blir besatt av honom. Eva, James och Marta är alla släkt och därför bundna till varandra, men de är också hela tiden sökande på jakt efter något bättre.

Att Drift är Jenny Holmqvists debut är svårt att förstå. Historien är välskriven och mångbottnad och knyts skickligt i hop trots att det är tre rätt olika karaktärer den kretsar kring. Jag tycker den är lågmäld men ändå driven. Det är människor av kött och blod det handlar om och man blir i bland lite upprörd över hur de beter sig. Att James till exempel inte satsar fullt ut på matematiken som han världens chans att göra blir jag upprörd över. I stället dras han till Luis och deras relation blir jag heller aldrig riktigt klok på. Även Eva och Marta gör saker som inte är riktigt logiska. Jag undrar om karaktärerna har förlagor i Jenny Holmqvists eget liv, att hon inspirerats av verkliga människor? Hon skildrar människors längtan och sökande efter något bättre på ett fint sätt tycker jag. Det där med att aldrig bli nöjd och flytta runt hur mycket som helst, men det finns en sak du aldrig kan fly från. Dig själv.

Titel: Drift
Författare: Jenny Holmqvist
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2020
ISBN: 9789137155548
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson