Stöld - Ann-Helén Laestadius

Jag vet inte alls särskilt mycket om samekulturen och dess problem men någonting lockade mig att läsa tidigare Augustprisade Ann-Helén Laestadius debutroman för vuxna Stöld. Att läsa historien, som grundar sig på verkliga händelser, är som att kastas in i en helt ny värld med rasism mot samer som jag inte fattat är så illa.

Nioåriga Elsa hittar sin renkalv död. Hon ser mannen som står bredvid med en kniv i handen och han ser henne och gör tecken som antyder att om hon berättar något är hon död. Elsa sparar renens öra för att inte glömma händelsen som också kommer att påverka henne senare i livet. Det är nämligen först som vuxen händelsen avslöjas under dramatiska former.

Det som pågår är en kriminell verksamhet där män, här heter han Robert Isaksson, systematiskt dödar renar och säljer köttet till krogar som inte är så noga med ursprunget. Polisen prioriterar inte heller den här typen av brott, utan det registreras som stöld, men utreds aldrig. Först i vuxen ålder konfronteras Elsa med händelsen från hennes barndom med allt vad det innebär att vara kvinna i en sameby och känslan av att inte duga som renskötare trots att det är det enda hon vill.

Ann-Helén Laestadius debutroman för vuxna är en mångbottnad historia som dels belyser samernas utanförskap och kamp för sin plats i det svenska samhället men också rasismen som de behöver utstå. Det är tjuvjakt, kvinnokamp, klimatförändringar men också psykisk ohälsa och självmord som tas upp i berättelsen som liknar en kriminalhistoria men är så mycket mer. Inte minst ger den en inblick i en samefamiljs vardag. Språket är vackert och porträtten starkt skildrade.

Laestadius är själv same vilket gör historien mer trovärdig. Jag blir verkligen ledsen och beklämd när jag läser eftersom jag inte hade en aning om att det var så här illa. Det enda jag har lite svårt för är att det är väldigt kategoriskt och det finns inga försonande drag i till exempel Robert Isakssons karaktär. Laestadius tar verkligen tillfället i akt och ge sin version men det blir lite som att alla samer ständigt är offer och boken blir ett inlägg i den politiska debatten om hur illa samer behandlas. Jag säger inte att Laestadius har fel, men lite nyanser in emellan hade varit värdefullt för mig som inte kan så mycket om samernas situation.

Titel: Stöld
Författare: Ann-Helen Laestadius
Förlag: Romanus och Selling
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189051348
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson