En sång för dig - Marc Levy

Bokkvartetten har läst franske Marc Levys senaste bok den romantiska komedin En sång för dig. För mig var det premiär för den populäre franske författaren medan några av mina vänner också läst Någon som du som är föregångaren till den här boken.

Konsertpianisten Thomas har lovat att uppfylla sin avlidne fars sista önskan. Han tar med sin urnan med aska över Atlanten till San Francisco där han ska utföra uppdraget. Men resan blir inte riktigt som Thomas tänkt sig utan innehåller en hel del tvära kast och överraskningar. Bland annat kommer han i kontakt med sin fars hemliga kärlek Camille som gör att Thomas får reda på saker om sin familj som gör att hela hans barndom ställs på ända och hans tvingas omvärdera sina föräldrar. Han får också kontakt med Camilles dotter Manon.

Till en början undrar jag vad det är för bok jag läser? Konstig och med tvära kast, en död pappa som pratar och annat lustigt som gör den till en mycket speciell bok. Ju mer jag kommer in i den ju mer inser jag att det är en varm och humoristisk historia. Greppet med att låta Thomas konversera sin döda far och genom honom berätta historien funkar när man vänjer sig. Som sagt, omdömet blir en trevlig bok med en varm historia som inte riktigt griper tag på det sätt jag kanske trodde. Men jag är ändå glad att jag läste den.

Titel: En sång för dig
Författare: Marc Levy
Förlag: Sekwa förlag
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189157118


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson