En stjärna slocknad i min famn - Hedvig-Christina Hell

En roman skriven som en lyrisk berättelse - en diktroman - är något helt nytt för mig. Uddevallaförfattaren Hedvig-Christina Hell har skrivit En stjärna slocknad i min famn som är en historia berättad på ett sätt som inte liknar något jag tidigare läst. På ett positivt sätt.

Efter en tragedi på gården där hon bor lämnar My sin make Nathanael och ger sig ut på en roadtrip i USA ensam. En roadtrip som familjen länge pratat om att göra tillsammans men som inte blivit av. På roadtripen får My chansen att reflektera över sitt liv och den situation hon hamnat i. Hon får chans att fundera, sörja, sakna och till slut komma till insikt om vad som är viktigt i livet och hur hon vill leva.

Jag slukar de knappa 200 sidorna på några timmar. Hedvig-Christina Hell har en förmåga att säga så mycket med så få ord. I varje litet ord finns så mycket känslor att det känns som hundra. Språket är så fullt av liv att jag förstår precis vad hon menar utan att hon skriver ner varenda ord för att förklara.

I bland ryms det lika mycket smärta, ångest, sorg, tacksamhet, glädje ja alla känslor i en bok på 200 sidor med 70 ord på varje sida som i en bok på 200 sidor med 250 ord på varje sida. Hon beskriver livet på gården med allt vad det innebär trovärdigt och målande liksom resan i USA. Jag gillar My - en modig kvinna som gör vad hon måste för att kunna gå vidare. Mycket inspirerande.

Titel: En stjärna slocknad i min famn
Författare: Hedvig-Christina Hell
Förlag: Ekström & Garay
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189308541

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson