Upprättelsen - Yrsa Sigurdardottir

Isländska deckare ligger mig varmt om hjärtat - Arnaldur Indridason läser jag gärna liksom Ragnar Jonásson som är en favorit. Tack vare min goda vän Hanna Frida har jag också fått nys om Yrsa Sigurdardottir. Hennes tidiga böcker om advokaten Thora Gudmundsdottir läste vi och diskuterade i vår bokcirkel. Det är traditionella deckare med lite inslag av skräck. Hennes senaste serie om polisen Huldar och psykologen Freya följer samma stil och börjar med Arvet och sedan kommer Straffet. Tredje boken heter Upprättelsen.

Den börjar med att en tonårsflicka misshandlas till döds efter att hon tvingas be om förlåtelse i sociala medier. Snart försvinner ytterligare en tonåring och bilder läggs ut på sociala medier. Båda återfinns så småningom döda med en lapp med en siffra bredvid. Polisen Huldar tar med sig psykologen Freya vid förhören av de döda ungdomarnas kompisar. Det visar sig snart att det finns anledning för många att tycka illa om båda två. Bådas två visar sig nämligen vara elaka mobbare. Men vem har anledning att hata dem tillräckligt mycket för att iscensätta dessa bestialiska mord?

Yrsa Sigurdadottir har skrivit en mycket aktuell bok om baksidan med sociala medier och vad det kan göra med människor. Intrigen och karaktärerna är så levande att de kryper in under skinnet på mig när jag läser och Sigurdardottir är duktig på att skildra det allra mörkaste hos oss människor. Hon varvar skickligt själva kriminalhistorien med karaktärernas privatliv. Något som lätt går hand i hand på lilla Island där alla känner alla - inte riktigt, men nästan. Det är i grund och botten en välskriven deckare, men det finns en underton av skräck också och det lämnar mig med andan i halsen när jag läst klart. Jag rekommenderar er dessutom att börja med Arvet och läsa böckerna i kronologisk ordning.

Titel: Upprättelsen
Författare: Yrsa Sigurdardottir
Förlag: HarperCollins Nordic
Utgiven: 2021
ISBN: 9789150963465
Betyg: 7/10



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson