Kräldjursmemoarer - Silje Ulstein

Boken Kräldjursmemoarer med den lite speciella titeln och omslaget är norska författaren Silje Ulsteins debut. Omslaget består av en ihopslingrad pytonorm och när jag läser på lite om pytonormar förstår jag ju att det är perfekta attributet i en spänningsroman. Enligt Wikipedia kan en kungpytonorm, som Nero i boken, bli mellan åtta och tio meter lång. Det är alltså med skräckblandad förtjusning jag tar mig an boken eftersom ormar är lite av en fobi för mig.

11-årige Iben försvinner från sin mamma Mariam i köpcentret, bara ett par dagar före sommarlovet ska börja. Mariams omedelbara reaktion är flykt. Hon sätter sig i bilen och kör långt. Ett kollektiv skaffar sig en pytonorm som husdjur och för Liv blir det en omtumlande upplevelse. Hon har aldrig tidigare känt så starkt för ett levande väsen någonsin.

Det är upprinnelsen till historien i boken Kräldjursmemoarer. Silje Ulstein varvar sedan dåtid med nutid och man förstår tidigt att det är något som hänt för många år sedan som nu ligger bakom de händelser som sker i nutid, bland annat Ibens försvinnande. Det är en bok som kräver koncentration för att hålla ordning på alla karaktärer och även ha koll på när i tiden just det kapitlet utspelar sig. Varje kapitel berättas nämligen ur en karaktärs perspektiv åt gången - till och med ormen Neros perspektiv. I takt med att historien växer fram får jag som läsare allt mer klart för mig vem som är vem och deras plats i historien. Över alltihop ligger en orm och härskar över människors naivitet och aningslöshet. En orm som har en förmåga att locka fram känslor - allt från skräck till passion.

Kräldjursmemoarer är en mörk studie i människans inre. Det handlar om att fly från sitt förflutna men också skuld, skam och behovet av hämnd. Men det är också en historia om behovet att bli passionerat älskad. När det går upp för mig vem som är vem och vad som ligger bakom händelserna är det en aha-upplevelse. Annorlunda och oväntad spänning som är riktigt bra men i bland också på gränsen till overklig.

Titel: Kräldjursmemoarer
Författare: Silje Ulstein
Förlag: Wahlström och Widstrand
Utgiven: 2021
ISBN: 9789146237372
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson