Mademoiselle Coco och kärlekens doft - Michelle Marly

Jag är väldigt förtjust i biografier, men när de skrivs av någon annan än själva huvudpersonen finns det alltid en osäkerhet kring hur mycket som egentligen är sant i berättelsen. I Bokkvartetten har vi lite olika smak vad gäller just biografier, men den här gången tog vi oss an Mademoiselle Coco och kärlekens doft av Michelle Marly. Som vanligt blev det riktigt bra diskussioner när vi träffas och den här gången kunde vi träffas på riktigt för första gången på ett år.

Boken utspelar sig på 1920-talet och handlar om modeikonen Coco Chanel och hennes liv. Allt från att hon mister sin älskare Boy till kärlekshistorien med den ryske storfursten Romanov. Boy omkommer i en bilolycka och förlusten är något det sägs att Coco Chanel aldrig kommer över. I stället blir hon besatt av att skapa en doft till Boys minne. I sitt sökande efter den perfekta doften möter hon Dimitrij Romanov som tar henne till södra Frankrike som är lite av parfymens hemland. Där skapar modeikonen och den mycket egensinniga kvinnan parfymen som kom att bli odödlig - Chanel nr 5.

Jag vet inte mycket mer om Coco Chanel, eller Gabrielle Bonheur Chanel som hon egentligen hette, än att hon är en av världens främsta modeskapare både vad gäller kläder och dofter. Hon förknippas med den lilla svarta och doften Chanel nr 5. I Mademoiselle Coco och kärlekens doft får man en mer hel bild av människan bakom namnet. Främst slås jag av vilket stort hjärta den så framgångsrika kvinnan han. Hon lär känna den ryske kompositören Igor Stravinskij vars fru är svårt lungsjuk. Deras relation får en stor del i boken. Hon erbjuder familjen Stravinskij att bo på sitt sommarresidens. Han blir mycket förälskad i Coco, men själv håller hon honom hela tiden på avstånd, och värnar vänskapen.

Jag tycker det är ett starkt tecknat kvinnoporträtt och som jag skrev inledningsvis vet man ju aldrig hur mycket som stämmer i en sådan här biografi. Men min känsla är ändå att Michelle Marly har hållit sig till sanningen och inte svävat ut för mycket. Det är mycket fascinerande och informativt och eftersom jag är mycket förtjust i biografier hade jag stor behållning av boken. Pseudonymen Michelle Marly har dessutom skrivit fler biografier om starka kvinnor, bland annat Edith Piaf, Frida Kahlo och Maria Callas. Det är böcker jag också tänker läsa.

Titel: Mademoiselle Coco och kärlekens doft
Författare: Michelle Marly
Förlag: Bokförlaget NoNa
Utgiven: 2020
ISBN: 9789188901101
Betyg: 6/10


  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson