Nämn inte de döda - Christina Wahldén

Nämn inte de döda är första boken i Christina Waldéns deckarserie som utspelar sig i den australiensiska staden Darwin. En stad och ett område jag kände väldigt dåligt till och blev nyfiken på. I baksidestexten står att läsa att den svenska studenten Greta åker till Darwin för att bearbeta ett trauma. Där hamnar hon mitt i ett morddrama där offret visar sig tillhöra ursprungsbefolkningen. Det gjorde mig nyfiken och jag valde boken till senaste träffen med bokcirkeln. Det blev riktigt bra diskussioner eftersom vi alla tyckte riktigt bra om boken.

Det är alltså så att Greta åker till Darwin där hon hittar en död kvinna på stranden. Vid första anblicken tycks hon ha blivit skadad av krokodiler men snart står det klart att det är frågan om mord. Kvinnan visar sig alltså tillhöra ursprungsbefolkningen och det blir polisen Joey som leder utredningen tillsammans med sin unga kollega Jess. De utreder mordet i ett samhälle som förhåller sig fritt från lagen och behandlar folk orättvist. det står klart ganska snabbt att ursprungsbefolkningen inte står särskilt högt i kurs. Men eftersom Jess också har den bakgrunden blir det ännu viktigare för henne att söka sanningen och att den kommer fram. Det visar sig att den är mycket grymmare än vad någon kunnat tro och att människors lika värde inte alls betyder något i vissa kretsar i området.

Jag blir mycket förtjust i Christina Waldéns karaktärer och hennes initierade miljöbeskrivningar. Det är ett område jag inte visste något om alls så jag googlar flera gånger upp namn på städer och områden för att hänga med. Det finns också en karta på försättsbladet som gör det enkelt att hänga med. Christina Wahldén är journalist och har studerat i Sydney. Det förklarar hennes intresse för ursprungsbefolkningens situation. Att då sätta en svensk student i området gör historien mer lättillgänglig tycker jag. Hon kopplar i hop de olika karaktärerna skickligt och det blir riktigt spännande. Polisen Blueys passion för Abba tillför också en extra dimension liksom den Wallaby han tar hand om och har som husdjur. Det gör att jag också måste googla för att ta reda på vad det är för djur. Som sagt, Christina Wahldéns Nämn inte det döda är förutom en riktigt bra kriminalhistoria också en lektion om en del av världen jag inte alls kände till.

Titel: Nämn inte de döda
Författare: Christina Wahldén
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgiven: 2020
ISBN: 9789137155326
Betyg: 7/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson