Box - Camilla Läckberg och Henrik Fexeus

Efter de hyllade böckerna om Fjällbackamorden bytte Camilla Läckberg genre och skrev om kvinnlig hämnd. Böckerna om Faye tycker jag är riktigt raffinerat skrivna och fick höga betyg av mig. När hon nu skriver spänning igen gör hon det tillsammans med mentalisten Henrik Fexeus och det blir inte riktigt lika bra. Box är första boken i en ny serie och är inget annat än en blev kopia av Lars Kepler.

Box är alltså första boken i en planerad serie om polisen Mina Dabiri och mentalisten Vincent Walder, expert på kroppsspråk och magi. En kvinna hittas bestialiskt mördad i en låda som genomborrats av flera svärd. Är det ett trolleritrick som spårat ur eller ett bestialiskt mord? Mina och Vincent får ärendet på sitt bord.  De gör kopplingar till tidigare mord och inser att de har med en seriemördare att göra. En seriemördare som måste stoppas innan fler mord begås. Mina och Vincent har också väldigt spännande och annorlunda personligheter som inte gör livet särskilt lätt. Men det bildar ett bdynamiskt och spännande par och tillsammans närmar de sig sanningen som blir mer och mer personlig. Speciellt för Vincent vars förflutna tycks höra samman med det som sker.

Historien är stundtals spännande och driven och Fexeus och Läckberg har skapat många intressanta och skruvade karaktärer. Men det lyfter aldrig riktigt och det hela blir inte mer än en blek kopia på Lars Keplers historier. Läs hela recensionen HÄR!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson