Lisa och Lilly - Mian Lodalen

Att få älska vem man vill var otänkbart i 20-talets Sverige. Att bli förälskad i en person av samma kön var det samma som att leva i en lögn, det var inte ens möjligt att tänka tanken att visa sin kärlek öppet. Det är den autentiska historien om Lisa och Lilly ett sorgligt exempel på. I dag står statyn "Systrarna" som skulpterades av Nils Sjögren 1945 på Mosebacke torg och påminner om den oerhört sorgliga historien om de båda kvinnorna vars öde berör. Mian Lodalen tar sig an historien och gör den stor rättvisa i romanform. Något vi var överens om när vi diskuterade boken i Bokcirkeln. Det blev väldigt bra och intressanta diskussioner.

Arbetarkvinnorna tillika tonårsflickorna Lisa och Lilly lever i 20-talets Stockholm när de träffar varandra och inser att det handlar om något annat än bara vänskap. Då var homosexualitet förbjudet enligt lag, men inte minst moraliskt förkastligt. Men Lisa och Lilly kan inte sluta tänka på varandra och tvingas stjäla sig till en liten stund tillsammans så ofta det bara går. Att visa sin kärlek öppet är helt otänkbart, det gör deras familjer klart tidigt. I stället blir livet till en kamp för att försöka hitta en liten stund att vara tillsammans. Att hela tiden använda olika typer av täckmantlar för att kunna ses. Ofta tvingas de umgås med två män för att det ska se bra ut utåt, alltså att det snarare skulle vara frågan om heterosexuell kärlek och därmed i sin ordning. 

Den enda som förbarmar sig över flickorna är konstnären Eugen Jansson, som själv tros vara homosexuell. Han låter flickorna låna sin lägenhet i några dagar, något som tycks bli den lyckligaste perioden för dem. För Lisa och Lilly tvingas till slut inse fullt ut att kärleken är omöjlig. Tillsammans bestämmer de sig för att ta livet av sig. Den 19 september 1911 hittas två flickor drunknade i Hammarby Sjöstad. De har knutit sig samman med hjälp av hattslöjor och fyllt sina väskor med stenar. I ett brev till sina familjer skriver de att de inte ser någon annan utväg och att deras sista önskan är att begravas i samma kista. Så blev det inte, men de fick i alla fall begravas sida vid sida men i olika kistor. 

Mian Lodalen skriver den viktiga historien om Lisa och Lillys korta men intensiva kärlekshistoria på ett vackert men ack så sorgligt vis. Miljöbeskrivningarna av Stockholm på 20-talet är också trovärdiga och levande och visar på den tidsandan som rådde då. Lisa och Lilly är första delen i serien "Lodalens historiska svit" om homosexuell kärlek på 20-talet. Den andra delen "Lesbiska ligan" ligger här i min bokhög och ska snart läsas den också.

Titel: Lisa och Lilly
Författare: Mian Lodalen
Förlag: Romanus och Selling
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189051058
Betyg: 8/10


Kommentarer

  1. Äntligen har glädjen och lyckan i mitt förhållande återställts, min före detta älskare återvände hem igår efter 2 års äktenskapsseparation. Jag har aldrig trott att kärleksmagi skulle kunna fungera så bra för att få tillbaka min man snabbt, jag ger det bara ett försök eftersom jag hör så många människor prata bra saker om Drigbinovia kärleksmagiker, de senaste veckorna har jag använt kärleksförtrollning tidigare och ingen funkar för mig. Men tills jag stöter på Drigbinovia försäkrar han mig att han kommer att göra alla kärleksförtrollningar å mina vägnar för att få tillbaka min före detta älskare. Jag följde noga hans instruktioner, att min älskare Paul kommer tillbaka till mig inom 3 dagar, jag har försökt så många sätt att be min man om ursäkt för att förlåta mig för att jag varit otrogen mot honom en gång tidigare, han fick reda på att jag har varit otrogen mot honom och sedan han lämnade hade vi två barn tillsammans som en familj. Jag har försökt så många sätt att få hem honom men ingenting fungerar. Tills jag stötte på Drigbinovias e-postblogg online eftersom detta av en kvinna från Kanada delade hans whatspp-kontakt +12162022709 och Email doctorigbinovia93@gmail.com Jag skickar bara ett meddelande till honom för att hjälpa mig att få tillbaka min före detta älskare. Jag gav Drigbinovia både min och min älskare bild och namn och det var allt han bad om. Strax efter andra dagen fick jag ett telefonsamtal från min älskare Pau och han ber om ursäkt och lovar mig att han kommer hem i helgen, jag sa ok och jag väntade på honom, igår kom han tillbaka hem som Drigbinovia lovade mig. Jag är väldigt glad över att ha honom tillbaka med mycket kärlek och omsorg mer än någonsin tidigare. Jag tror att det är rätt för mig att dela denna fantastiska goda nyhet här så att den kan motivera och hjälpa andra att hitta en lösning för att återförenas med en trasig kärlekspartner idag. sant det fungerar för mig här. Jag tror att det kommer att fungera för dig också.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson