Senseis portfölj - Hiromi Kawakami

Att läsa annorlunda små historier jag kanske inte läst annars är en av höjdpunkterna med att vara del av en bokcirkel. Senseis portfölj av Hiromi Kawakami är en sån historia. Den läste vi och diskuterade på senaste Bokcirkeln och det blev bra diskussioner.

Sensejs portfölj är en lågmäld historia om två ensamma människor i Tokyo. Det är 38-årige läraren Tsukiko som lever ensam. Hon har få vänner och ingen bra kontakt med sin familj och kanske dricker hon lite för mycket. En kväll på sen lokala sake-baren träffar hon sin gamle japanskalärare från gymnasiet. Han är 30 år äldre än henne och efetrsom hon inte kan minnas hans namn gör hon som i gymnasiet - kallar honom Sensei. De fortsätter att träffas på olika barer och äter sig igenom det japanska köket tillsammans och dricker en massa sake och konverserar om livet. Sensei har precis blivit änkeman efter ett långt äktenskap och i Tsukiko hittar han någon att umgås med. De båda utvecklar en svårdefinierbar relation, en blandning av kärlek och vänskap, som båda två blir besatta av och har svårt att bryta.

Det är lätt att tycka om Senseis portfölj. Det lågmälda samtalet mellan Tsukiko och Sensei när de utvecklas sin relation är behagligt att lyssna på. Det blir till och med lite meditativt i bland, något som ger mig en anledning att reflektera över livet. Jag lyssnade på den hör boken och Yukiko Dukes uppläsning gör inte saken sämre. Jag ville bara hoppa in i handlingen och få vara med på Tsukiko och Senseis träffar även om jag förmodligen inte skulle hänga med alls. Vissa historier är absurda, som när Sensei berättar om sin fru som åt giftig svamp för att hon hade tråkigt. Tsukiko följer också med Sensei till den blåsiga ön där han fru ligger begravd. Det är lågmält och charmigt som sagt, nästan på gränsen till sexuellt. Senseis portfölj griper tag i mig och jag blir som förhäxad - jag inser ju att mycket av deras samtal genomförs i stark berusning men det är också det som är rörande och charmigt. Att dom hittar varandra i den berusningen.

Titel: Senseis portfölj
Författare: Hiromi Kawakami
Förlag: Bokförlaget Tranan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189175259
Betyg: 9/10



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson