Tolv hundar i juletid - Lizzie Shane

I bland unnar jag mig lyxen av en Lavender lit box. För er som inte vet vad det är kan jag berätta att det är en box med en bok och lite annan lyx i. Det kan vara block, pennor, bokmärken, te, choklad eller nåt annat som lyser upp lite extra. Ofta är boken en så kallad feelgood-roman men kärlek och förvecklingar i centrum. 

Tolv hundar i juletid av Lizzie Shane är precis just en sådan bok. Ally Gilmore har flytt storstaden för att tillbringa julen i lilla Pine Hollow där hennes farföräldrar bor och driver ett hundhem för herrelösa hundar. Farföräldrarna börjar bli gamla och hundhemmet börjar bli överfullt. Ally inser att något måste göras.

Så småningom inser hon att någon högt uppsatt person i kommunen har sett till att den ekonomiska bidraget till hundhemmet ska dras in och verksamheten därmed är hotad. Vem denne någon är går upp för Ally först när hon bokstavligt talat råkar stöta på Ben West. Det är nämligen han som är den högt uppsatte personen som tvingats ta det så ödesdigra beslutet för hundhemmet. Han har också fullt upp med att ta hand om sin systerdotter som mist sina föräldrar i en bilolycka. och bryr sig knappast om vad andra människor tycker om honom.

Tills han träffar Ally vill säga. I takt med att arbetet fortgår med att försöka hitta kärleksfulla hem åt de tolv hundar som snart står utan någonstans att bo utvecklar Ally och Ben en relation som inte är helt enkelt. Ally är inte ens säker på att hon ska stanna i Pine Hollow och Ben har ju fullt upp med systerdottern Astrid som dock är överförtjust i hundarna och gärna hjälper till på hemmet där Ally finns...

Jaja ni hör ju själva vilken sockersöt liten historia det här är. Egentligen så långt från mig man kan komma. Hundar är nämligen inte direkt det jag tycker mest om här i livet. Men ändå dras jag in i boken och i Ally och Bens öde. Det är förutsägbart och gulligt men det går snabbt att läsa och efteråt sitter jag ändå med en varm känsla i kroppen så här i kylan.

Titel: Tolv hundar i juletid
Författare: Lizzie Shane
Förlag: Lavender lit
Utgiven: 2020
ISBN: 9789189306141
Betyg: 5/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson