Systerklockorna - Lars Mytting

Sorglig, vacker, annorlunda och seg. Det är omdömen som vi i Bokkvartetten fällde om Systerklockorna av norske Lars Mytting. Vi var alltså inte helt överens om den här boken men det är också då det blir bäst diskussioner.

Det var jag som valde Systerklockorna av Lars Mytting som bok att diskutera. Jag har inte läst Simma med de drunknade som är den norske författarens senaste bok och som han också fick Bokhandlerprisen (Norges motsvarighet till Augustpriset) för.  Inte heller hans mest kända bok Ved, en fackbok om huggning, stapling och torkning av ved. Men jag blev mycket nyfiken på Systerklockorna och jag ångrar verkligen inte att jag läste den. Tycker det var storslagen, fascinerande, vacker men också oändligt sorglig.

Boken handlar om den välkända legenden om Systerklockorna som gjutits till minne av de siamesiska tvillingarna Halfrid och Gunhild vars vävkonst sägs sia om framtiden och förts vidare från generation till generation. För 20-åriga Astrid Hekne i Gudbrandsdalen betyder klockorna mycket och de har alltid funnits där.  Hon är dessutom ättling till tvillingarnas far. Men året är 1880 och stavkyrkan där klockorna finns är uttjänt och byns unga präst Kai Schweigaard vill byta ut den. I tyska Dresden finns dock en nyfikenhet på de norska stavkyrkorna vilket resulterar i att de planeras att plocka ner stavkyrkan och flytta den till Dresden. Samtidigt skickas en ung tysk till Gudbrandsdalen för att övervaka nedmonteringen av kyrkan men också måla av inte bara den kyrkan utan fler stavkyrkor i Norge. Tyske Gerhard Schönauer kommer att spela en stor roll både för stavkyrkans öde men också för Astrid Hekne som helt plötsligt får en skymt av den stora världen.

Jag blir fascinerad av mycket när jag läser den här boken som hela tiden växer. När man börjar förstå systerklockornas betydelse för bygden lyfter historien. Lars Mytting beskriver människorna på ett lågmält sätt och när man väl lär känna karaktärerna blir det mycket känslor inblandat. Det är inte helt lätt för en liten och sammansvetsad bygd när en ny värld öppnar sig och nya människor kommer på besök. Människorna lever under tuffa förhållanden och får kämpa hårt för att överleva. Glädje blandas med sorg på ett sätt som griper tag i mig.

Kritiken mot boken omfattade bland annat att det var svårt att hålla ordning på vem som var vem eftersom namnen i bland var alldeles för lika. Det krävdes en viss koncentration för att hålla koll men boken lämnar mig med en storslagen känsla i kroppen. Språket är fantastiskt - lågmält med genomarbetat och känslosamt och trovärdigt trots att dialogerna skrivna i modern tid. Vi kom också in på diskussionen om stavkyrkor och jag var faktiskt tvungen att googla dess historia. På medeltiden fanns de närmare 2000 stavkyrkor i Norge. Stavkyrkor är alltså helt byggda i trä. Genom åren har behovet förändrats och kyrkor har byggts på nya sätt så i dag finns det bara omkring 28 kvar, enligt Wikipedia.

Titel: Systerklockorna
Författare: Lars Mytting
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utgiven: 2019
ISBN: 9789146233862
Betyg: 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson