Eldslandet - Pascal Engman

En väldigt kryptisk rubrik på detta inlägget - eller hur? Jag brukar ju försöka läsa alla bokserier i rätt ordning - från början till slut. Men när det gäller Pascal Engmans böcker om kriminalpolisen Vanessa Frank har det blivit tvärtom. Jag läste nyligen Engmans senaste bok Råttkungen (den andra om Vanessa Frank) som jag gav högsta betyg i den här bloggen. Eftersom jag tyckte mycket om Vanessa Frank har jag nu läst den första boken om henne - som heter Eldslandet. Det fungerade faktiskt att göra på det sättet också men jag tror jag fått en ännu bättre relation till Frank om jag gjort tvärtom. Men men nu är det som det är.

Att jag tycker om Pascal Engmans böcker beror på att han mycket skickligt berättar om samhällsfenomen ur ett spänningsperspektiv. Då hamnar fenomenen i fokus och att skapa karaktärerna runt fenomenen är också ett genialiskt berättargrepp. Eldslandet inleds med att en exklusiv klockbutik i Stockholm rånas - men inga klockor försvinner. I stället börjar någon kidnappa framgångsrika affärsmän och pressar deras familjer på lösensummor för att de ska bli fria. I Sydamerika pågår omfattande organhandel och ligorna söker sig utomlands, bland annat till Sverige, för att hitta människor vars organ det går att handlas med. Organhandeln bedrivs i en av nazistkolonierna i Chile. Vanessa Frank inser att dessa händelser hänger i hop och att människor i hennes närhet är inblandade. Hon drar i gång en jakt på de skyldiga och Engman skriver som om det är en actionfilm i bokform. Vanessa Frank skyr inga medel för att sätta dit de skyldiga.

Jag är väldigt förtjust i Vanessa Frank som jag tycker är en cool och stark kvinna som inte bryr sig så mycket om vad andra tycker utan går sin egen väg. Kanske en av de coolare huvudpersonerna i den här typen av böcker, om ni frågar mig. Harry Hole är ju i en klass för sig i och för sig, men Frank är inte långt efter. Pascal Engman är skicklig på att väva samman de olika spåren i handlingen. Det blir en trovärdig skildring av ett tragiskt fenomen. Råttkungen är lite bättre men Eldslandet är riktigt bra den också.

Just illegal organhandel är det många som skrivit om tidigare, och det är ett tacksamt ämne för just kriminallitteratur, då många människor inte skyr några medel alls för att tjäna pengar. Senast läste jag Köttets tid av Lina Wolff där organhandel finns med. Sov du lilla videung av Rolf och Cilla Börjlind är en annan bok där illegal organhandel driver människor till mycket hemska handlingar. Som sagt, Pascal Engman har en känsla för aktuella samhällsfenomen och gör fantastisk fiktion av det. Samtidigt som det är spännande är det också upplysande och intressant. Undrar vad han ska utsätta Vanessa Frank för nästa gång? Vilket ämne ska han då ta sig an?

Själv ska jag i omvänd ordning ta mig an Pascal Engmans första bok - Patrioterna - som tydligen inte handlar om Vanessa Frank. Men den har alla förutsättningar att vara spännande ändå.

Titel: Eldslandet
Författare: Pascal Engman
Förlag: Piratförlaget
Utgiven: September 2018
ISBN: 9789164205872
Betyg: 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson