Män emellan - Jan Lindvall

Vad är manligt och vad är kvinnligt? Frågan är ständigt aktuell. När medierapporteringen handlar om uppmärksammade sexköp, fallet med Wilma Andersson som misstänks ha mördats av sin pojkvän och andra misshandelsfall mellan närstående ställs den på sin spets. Sett ur det perspektivet är Jan Lindvalls bok om manlig vänskap oerhört aktuell.

Det sägs lite svepande att män måste ha någonting att göra för att kunna umgås medan kvinnor bara kan sitta och prata om känslor. Fotboll, jakt, ishockey eller fiske är typiska manliga aktiviteter att umgås kring. Framför allt fotbollen som socialt sammanhang är något som Stephan Mendel Enk skriver om sin bok med uppenbar känsla för stil som jag tidigare läst med stort intresse. Hur helt vanliga familjefäder går på fotboll, umgås med vänner och slåss. Män sägs heller inte ha så många riktigt nära vänner och ofta är det sambon eller frun som styr vilka vänner familjen har. Därför säger många män att de tappar vänner vid en eventuell skilsmässa.

I boken tar Lindvall avstamp i sina egen hjärtoperation som blev en händelse som fick honom att reflektera över livet. Vad är egentligen riktig vänskap och vad är det som skapar vänrelationer? Hur många riktiga vänner har jag egentligen? Frågorna är många och Lindvall analyserar vad vänskap är genom flera olika perspektiv. Dels det historiska perspektivet och hur vänskap sett ut genom århundradena. Han beskriver historiska vänrelationer där exempelvis vännerna Hayden och Mozart, Carl Larsson och Anders Zorn liksom Marx och Engels beskriver sin syn på vad vänskap är.

Lindvall har också intervjuat ett antal män i sin närhet om hur de ser på vänskap. Han har pratat med sina egna gamla vänner, där några har försvunnit ur hans liv och andra finns kvar. Han har pratat med en fotbollsspelare om vänskap liksom en man med annan kulturell bakgrund än den svenska som ser på vänskap på ett visst sätt. Dessutom funderar han kring vad det gör med vänskapen när en nära vän rycks bort i en tragedi.

Jag tycker mycket om Lindvalls sätt att reflektera kring vänskap. Det är något vi alla tvingas till då och då. Jag tycker om att han gör det utan att generalisera för mycket. Bristen på generalisering är befriande. Efter ett yrkesliv till stora delar inom sportjournalistiken, som av tradition är en manlig värld, är jag nämligen rätt allergisk mot att sätta män och kvinnor i ett fack. Att säga att män är på ett sätt och kvinnor på ett annat är att generalisera för mycket tycker jag. Nu jobbar jag med annat och har fått lite distans till sportens värld. Då inser jag att det helt klart finns en typ av vänskap som är manlig. Själv har jag i perioder ryckts med i det snacket och jargongen och själv varit, det som betraktas som, manlig i flera av mina vänskapsrelationer.

Jag har också gått ut och in ur en hel del kvinnliga vänskapsrelationer genom åren och kan därför jämföra dessa världar. Det är bara att konstatera att det är väldigt olika sätt att umgås. Den manliga världen är mer ytlig med mer jargong och mycket humor. Tjejkvällar och tjejresor är på ett annat sätt och handlar för mig lite mer om att diskutera känslor, även om det funnits med idrott på flera av de tjejresor jag varit på. Men - nu generaliserar jag också inser jag. Det finns ju faktiskt män i min vänkrets som kan diskutera känslor och kvinnor som tycker om sport. Så kanske finns det egentligen inget manligt och kvinnligt när det gäller vänskap utan helt enkelt handlar det om att vi är olika som människor?

Titel: Män emellan
Författare: Jan Lindvall
Utgiven: 2020
Förlag: Vulkan egenutgivningsförlag

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson