Slaget om Troja - Theodor Kallifatides

Jag har aldrig tidigare läst någonting av Theodor Kallifatides. Jag har bara sett böckerna stå i mina föräldrars bokhylla men alltid prioriterat annat. För ett par år sedan var han en av gästerna på Bokens dag i Folkets hus i Uddevalla där han pratade om sitt författarskap - något som var väldigt intressant att lyssna på. Men det har aldrig blivit av att jag läst något av honom och därför blev jag extra glad att min bokkcirkelvän Åsa valde Slaget om Troja till den senaste träffen med Bokkvartetten.

Slaget om Troja utspelar sig under andra världskriget. När bomberna faller över den lilla grekiska byn tar lärarinnan med sig sina elever ut till en skyddande grotta. Där läser hon för barnen om ett annat krig - nämligen det när grekerna belägrade Troja. Eller som Homeros skrev i Iliaden: hur akajerna belägrade Ilion. I grottan får eleverna höra om det grymma kriget som utspelade sig i Troja. Om prins Paris som förälskar sig i kung Menelaos hustru Helena, sköna Helena. Om grymma strider, blod som rinner och huvuden som faller. Om att krig då och nu är lika grymt.

Theodor Kallifatides version av Illiaden är kort, rapp och gripande. En riktigt charmig liten pärla som gärna hade fått vara lite längre tycker jag. Gudarna finns inte med och beskrivningarna av kriget är enkla och därför väldigt spännande på ett annat sätt en originalet som jag läste delar ur när jag själv gick i skolan. Det är enkelt att ta till sig och boken går blixtsnabbt att lyssna på. Effekten blir dessutom större av att det är två olika uppläsare som läser de olika tidsepokerna. Kallifatides blandar beskrivningar av krigen med livsvisdom som är enkla att ta till sig. Vad det handlar om att vara människa skiljer sig inte så mycket åt oavsett om det är nutid eller dåtid.

Titel: Slaget om Troja
Författare: Theodor Kallifatides
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utgiven: 2018
ISBN: 9789100173715
Betyg: 8/10

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Snöblind - Ragnar Jónasson

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson