Togos sista elefant - Magnus Danielson

En av de första böckerna jag recenserade i den här bloggen var Magnus Danielsons debutroman Mannen i rutig skjorta. Danielson från Kämpervik hade skrivit en charmig småstadsskildring som jag tyckte spretade lite och hade vunnit på att kortas ner för att tajta till språket. När han nu kommer med uppföljaren Togos sista elefant kan jag konstatera att den är i samma anda som debuten.

Alla känner väl till begreppet Nigeriabrev (både i form av vanliga brev och mail.) Vi har väl alla fått ett mail från någon okänd person som utger sig för att vara rik och vill testamentera sina pengar till just dig eftersom det inte finns en enda släkting som kan ärva. För de allra flesta av oss hamnar mailet i papperskorgen fortare än kvickt. Men ponera att du gör som Detlof Hansson i Falköping och bestämmer dig för att faktiskt ta det på allvar. Detlof Hansson får nämligen ett Nigeriabrev som visar sig vara det första och enda spåret efter hans försvunna föräldrar Bengt och Birgitta. Han inser att han måste resa till det lilla landet Togo i Afrika och leta. Den ende som vill hjälpa honom är entreprenören Robert Wright, världens mest ökände avsändare av just spam-mail. Tillsammans ger de sig av till Afrika på en resa för att försöka ta reda på vad som egentligen har hänt. Det blir en äventyrsfylld resa de sent ska glömma.

Sin vana trogen sparar inte Magnus Danielson på krutet och levererar den ena mer osannolika detaljen än den andra i sin historia om Detlof från Falköping. För övrigt samme man som är huvudperson i debuten Mannen i rutig skjorta, men som nu åker till Afrika. Det är levererat med en stor portion humor och ironi, en humor som jag och Danielson inte helt delar. I bland skrattar jag högt men lika ofta suckar jag och inser att jag inte riktigt hängt med i svängarna utan får gå tillbaka och läsa för att fullt ut förstå vad det egentligen var som hände. Om jag ens förstår det. Det är många karaktärer att hålla reda på och precis som tidigare tycker jag att historien spretar lite. Det är som ett seriealbum i bokformat och jag beundrar Magnus Danielsons energi och frenesi i sitt skrivande. Nästa gång skulle jag kanske önska mig lite mer seriositet, eller också är detta helt enkelt Danielsons eget speciella sätt att skriva på.

Titel: Togos sista elefant
Författare: Magnus Danielson
Förlag: Vulkan
Utgiven: 2021
ISBN: 9789189345478

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Karma och Jonar - om mod och vänskap

Mannen i rutig skjorta - Magnus Danielson

Snöblind - Ragnar Jónasson